
BALTIC MEDIA 
HEALTH CHECK 

2014 - 2015

Audra Čepkauskaitė, Aija Krūtaine,
Eliisa Matsalu, Rudīte Spakovska



Editorial team

Authors: Audra Čepkauskaitė, Aija Krūtaine, Eliisa Matsalu, Rudīte Spakovska 

Editor: Sanita Jemberga, Re:Baltica

Special thanks: Ārons Eglītis, Peter Folkins, Anders Alexandersson, Külli Esko, 
Renata Mackeviciene, Lina Petraitiene, Māra Meiere, Laura Vendele

Data: Creditreform, Krediidiinfo, TNS

					   

© The Centre for Media Studies at SSE Riga

© The Baltic Center for Investigative Journalism Re:Baltica Rīga, 2015

Riga/Tallinn/Vilnius, November 2015

For re-publishing written permission shall be 
obtained prior to publishing. 	



CONTENT

Letter From the Editor . .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  4

Trends 2014 - 2015. The Year Of Stability
How the leading Baltic media have been doing in 2014. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

It Really Happened
Top 5 media events in the Estonia, Latvia and Lithuania in 2014 - 2015. .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 12

Story Of The Year. Parallel Universes
How Baltics went to infowar . .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 15

Person Of The Year. Who Is Margus Linnamäe? .. .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  25

Digging Deeper. Estonia. You Are (Not) Free To Speak 
Estonia’s Delfi loses a landmark case in ECHR over who
is responsible for insulting comments by users. .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  28 

Digging Deeper. Latvia. Growing Pains 
Latvia’s public broadcaster battles for the ratings, money and independence.. .  .  .  .  .  .  .  .  .  30

Digging Deeper. Lithuania. No Party In Local Media
Political parties fail to take over the local newspapers.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

TOP 5 Newspapers
In The Baltics And Their Financial Indicators . .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  38

TOP 5 Magazines
In The Baltics And Their Financial Indicators . .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  42

TOP 5 Internet Media Websites
In The Baltics And Their Financial Indicators . .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  46

TOP 5 Radio Stations
In The Baltics And Their Financial Indicators . .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  49

TOP 5 TV Channels
In The Baltics And Their Financial Indicators . .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  52



4

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Letter From the Editor
Looking Forward to Boredom

By Sanita Jemberga

Despite the wars and turbulences in world around us, for the Baltic media 2014 
was a year of  relative stability.

Latvia and Lithuania slipped a place in the Freedom House index of  media freedom 
(to 28th and 25th from 180), and Estonia stayed where it was (16th). The slip 
was not due for a particularly worsening situation. The Baltic nations are still 
among 14% of  world’s inhabitants who live in a countries with a free press. 

No big media players entered the Baltic media market, but none left, too. 
Estonian tycoons continued the trend to acquire outlets in the other Baltic 
countries, consolidating their leadership in the sector. 

The trends are the same as elsewhere. Newspapers continue their downslide 
(but they are still pretty alive). Online keeps growing. Television still dominates. 
Financially, 34 of  the 53 companies that directly own the 75 most popular me-
dia outlets in the Baltics have managed to increase turnover. 70% of  them have 
managed to work with a profit, with Latvia’s TV3 as an absolute leader. 

In the last year’s report, we looked at the impact of  the economic crisis to Baltic 
media finances and the ownership of  the Baltic media. After the annexation of  
Crimea by Russia, 2014 turned into a year of  soul-searching about how to reach 
the hearts and minds of  Baltic Russians who have lived largely in their separate 
world since the restoration of  independence of  Estonia, Latvia and Lithuania. 
Our main in-depth story looks into the different solutions all three countries 
have chosen. It was also the year of  the strengthening of  public broadcasters 
which got them into  some hot water (see more in the new series “Digging 
Deeper”). It might have been a stable year, but with no boredom in sight.



5

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Summary of Baltic Media Top 25  
Financial Results in 2014

Trends 2014 - 2015

Rank Lithuania Latvia Estonia

1st Newspaper Lietuvos rytas МК - Латвия (rus) Postimees

Publisher Lietuvos Rytas, UAB Izdevniecības nams 
Print Media, SIA Postimees, AS

Turnover (euros) 8 366 295 1 125 036 13 906 000

Profit/Loss (after tax, euros) 2 039 313 6 311 499 000

2nd Newspaper Vakaro žinios Latvijas Avīze Õhtuleht 

Publisher Respublikos 
Leidiniai, UAB Lauku Avīze, AS SL Õhtuleht, AS

Turnover (euros) 3 432 336 4 950 281 7 540 460

Profit/Loss (after tax, euros) 61 801 61 093 442 586
3rd Newspaper Kauno diena Diena Maaleht

Publisher Diena Media News, 
UAB Dienas mediji,SIA Eesti Ajalehed, AS

Turnover (euros) 3 655 873 2 682 785 12 627 336

Profit/Loss (after tax, euros) -539 272 -670 829 639 752

4th Newspaper Šiaulių kraštas Вести Cегодня (rus) Eesti Ekspress

Publisher Šiaulių kraštas, UAB Izdevniecibas nams 
Vesti, SIA Eesti Ajalehed, AS

Turnover (euros) 1 562 612 1 614 595 12 627 336

Profit/Loss (after tax, euros) -20 198 3 652 639 752

5th Newspaper Sekundė Латвийские Вести 
(rus)

Столица
(rus)

Publisher ON Media, UAB Zīme, SIA Tallinn City council
Turnover (euros) 735 617 na 1 000 000

Profit/Loss (after tax, euros) 62 276 na na

1st Magazine Savaitė Ieva Kroonika+Nädal

Publisher UAB Savaitė Žurnāls Santa, SIA Ajakirjade
Kirjastus, AS

Turnover (euros) 3 315 463 7 391 905 8 433 796
Profit/Loss (after tax, euros) 600 675 1 180 640 359 444



6

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Rank Lithuania Latvia Estonia

2nd Magazine Žmonės Privātā Dzīve Kodu ja Aed

Publisher Žurnalų leidybos 
grupė, UAB

Žurnāls Santa, 
SIA

Ühinenud Ajakirjad 
AS

Turnover (euros) 7 111 196 7 391 905 1 546 950
Profit/Loss (after tax, euros) 529 625 1 180 640 -56 645

3rd Magazine TV Antena Kas Jauns Imeline Teadus

Publisher Lietuvos Rytas, 
UAB

Izdevniecība Rīgas 
vilņi, SIA AS Äripäev

Turnover (euros) 8 366 295 5 790 117 12 907 460
Profit/Loss (after tax, euros) 2 039 313 188 671 1 154 012

4th Magazine Ji Ievas Stāsti Imeline Ajalugu

Publisher Žurnalų leidybos 
grupė, UAB

Žurnāls Santa, 
SIA AS Äripäev

Turnover (euros) 7 111 196 7 391 905 12 907 460
Profit/Loss (after tax, euros) 529 625 1 180 640 1 154 012

5th Magazine Prie kavos Ievas Virtuve Naisteleht
Publisher UAB SS Leidyba Žurnāls Santa, SIA Presshouse OÜ

Turnover (euros) 1 350 104 7 391 905 1 881 963
Profit/Loss (after tax, euros) 69 399 1 180 640 -48 893

1st Website delfi.lt delfi.lv delfi.ee
Owner Delfi, UAB Delfi, AS Delfi, AS

Turnover (euros) 8 260 068 2478217 4814965
Profit/Loss (after tax, euros) 961 344 -1 784 449 667

2nd Website 15min.lt tvnet.lv postimees.ee
Owner 15 min, UAB TV NET, SIA AS Postimees

Turnover (euros) 2 477 452 1 940 899 13 906 000
Profit/Loss (after tax, euros) 311 953 -147 016 499 000

3rd Website lrytas.lt kasjauns.lv ohtuleht.ee

Owner Lrytas, UAB Izdevniecība Rīgas 
Vilņi, SIA SL Õhtuleht, AS

Turnover (euros) 2 550 430 5 790 117 7 540 460
Profit/Loss (after tax, euros) 409 430 188 671 442 586

4th Website alfa.lt diena.lv tv3play.ee
Owner Alfa Media, UAB Dienas Mediji, SIA AS TV3

Turnover (euros) 771 306 2 682 785 12 579 034
Profit/Loss (after tax, euros) -194 532 -670 829 -1 205 531

5th Website balsas.lt la.lv jt.ee
Owner E. naujienos, UAB Lauku Avīze, AS Ühinenud Ajalehed

Turnover (euros) 392 302 4 950 281 5 221 000
Profit/Loss (after tax, euros) -4 640 61 093 318 000



7

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Rank Lithuania Latvia Estonia

1st Radio M-1 Latvijas Radio 2 Vikerraadio

Owner M-1, UAB Latvijas Radio, 
VSIA

Eesti 
Rahvusringhääling

Turnover (euros) 2 635 755 9 176 443 29 371 098

Profit/Loss (after tax, euros) 888 529 147 877 -1 019 184
2nd Radio Lietus Radio Skonto Raadio Elmar

Owner Radijo Stotis Ultra 
Vires, UAB

Radio Skonto,
SIA Aktsiaselts Trio LSL

Turnover (euros) 554 190 1 657 612 2 321 115

Profit/Loss (after tax, euros) 107 996 100 134 127 216
3rd Radio LRT Radijas Latvijas Radio 1 Sky Plus

Owner Lietuvos Nacionalinis 
Radijas Ir Televizija

Latvijas Radio, 
VSIA Taevaraadio OÜ

Turnover (euros) 22 234 170 9 176 443 382 755
Profit/Loss (after tax, euros) 176 306 147 877 92 112

4th Radio Radiocentras Star FM Star Fm

Owner Radiocentras, 
UAB

Star FM, 
SIA

AS Mediainvest 
Holding

Turnover (euros) 571 304 842 798 1 558 717

Profit/Loss (after tax, euros) 292 439 128 227 108 981

5th Radio M-1 Plius EHR (European
Hit Radio)

Raadio 4 
(rus)

Owner M-1, 
UAB

Super FM, 
AS

Eesti 
Rahvusringhääling

Turnover (euros) 2 635 755 150 426 29 371 098
Profit/Loss (after tax, euros) 888 529 57 148 -1 019 184

1st TV TV3 TV3 Kanal 2

Owner TELE - 3, UAB TV 3 Latvia, SIA Kanal 2, AS

Turnover (euros) 22 517 294 16 621 373 11 089 220

Profit/Loss (after tax, euros) 2 172 357 3 079 054 -512 090

2nd TV LNK Первий Балтийский 
Канал (rus) ETV

Owner
Laisvas ir 

nepriklausomas 
kanalas, UAB

Pirmais Baltijas 
Kanāls, SIA

Eesti 
Rahvusringhääling

Turnover (euros) 21 186 284 2 593 301 29 371 098

Profit/Loss (after tax, euros) 1 274 328 14 413 -1 019 184



8

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Rank Lithuania Latvia Estonia

3rd TV LRT Televizija LTV1 TV3

Owner Lietuvos nacionalinis 
radijas ir televizija

Latvijas Televīzija, 
VSIA TV 3, AS

Turnover (euros) 22 234 170 17 270 325 12 579 034

Profit/Loss (after tax, euros) 176 306 -132 941 -1 205 531

4th TV BTV LNT Первий Балтийский 
Канал (rus)

Owner
Laisvas ir 

nepriklausomas 
kanalas, UAB

Latvijas Neatkarīgā 
Televīzija, AS

Pirmais Baltijas 
Kanāls, SIA

Turnover (euros) 21 186 284 8 478 743 2 593 301

Profit/Loss (after tax, euros) 1 274 328 -1 701 454 14 413

5th TV TV6 НТВ Мир Baltic 
(rus) НТВ Мир (rus)

Owner TELE - 3, UAB Baltijas Mediju 
Alianse, SIA

Baltijas Mediju 
Alianse, SIA

Turnover (euros) 22 517 294 13 614 132 13 614 132

Profit/Loss (after tax, euros) 2 172 357 74 090 74 090

Media owners for which group 
results are available
(including other operations or 
revenues produced by other 
media titles owned by the same 
owner) and which therefore 
can not be attributed solely as 
a result of  the particular media 
outlet

Lietuvos  Rytas, 
Respublikos 
Leidiniai, 
Diena Media News, 
Šiauliu kraštas,
ON Media, Savaite, 
Žurnalu Leidybos 
grupe, SS Leidyba, 
Delfi, M-1,
Lietuvos 
Nacionalinis 
Radijas ir Televizija, 
Tele-3, Laisvas ir 
nepriklausomas 
kanalas

Lauku Avīze, 
Dienas mediji, 
Izdevniecības nams 
Vesti, Zīme, 
Žurnāls Santa, 
Izdevniecība Rīgas 
Viļņi, TV 3 Latvia, 
Pirmais Baltijas 
Kanāls, 
Baltijas Mediju 
Alianse

Postimees, 
Sl Ohtuleht, 
Eesti Ajalehed, 
Ajakirjade 
Kirjastus, Uhinenud 
Ajarkirjad, Aripaev, 
Presshouse, TV 3, 
Uhinenud Ajalehed, 
Eesti 
Rahvusringhaaling, 
Trio LSL,
Taevaraadio, 
Mediainvest 
Holding, Kanal 2 

Sources: Creditreform, Krediidiinfo, publicly available information



9

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Trends 2014 - 2015

2014 looks like a year of  stability for the most popular 
Baltic media outlets. After hardships endured during the 
global economic crisis in 2008 - 2013, the financial situa-
tion seems to have stabilized. The summary of  financial 
results of  2014 are similar to those of  2013. 

In 2014, 34 of  the 53 companies that directly own the 75 
most popular media outlets in the Baltics have managed 
to increase turnover. 37 from the companies or 70% man-
aged to make a profit.

Newspapers: Still Breathing

Newspapers keep falling in terms of  the readership fig-
ures, being hit the first and most harshly by the changing 
habits of  media users. But they might have found a way 
to exist. 

Financial data shows that turnovers have decreased for 
a majority of  TOP 15 Baltic newspapers owners, but 
only three from top 14 are posting losses in 2014 (Kauno 
Diena and Šiaulių kraštas in Lithuania, Diena in Latvia. 
Tallinn City Council does not publish newspaper for 
commercial reasons, so we do not count it in).  The data 
have to be approached and interpreted with caution, 

though, as for many of  them only consolidated data of  
the parent companies are available, which may include 
also results of  operations not directly connected with 
the newspaper.

In terms of  the financial strength and newspaper circula-
tion, Estonia is leading. While Latvian and Lithuanian com-
panies post the profits of  few or few tens of  thousands, 
Estonian “top 5” seems to have set a standard of  half  a 
million euros as a common target.  It’s publishing house 
Postimees, owned by Eesti Meedia, has a turnover of  nearly 
14 million euros, the largest for newspaper owners in the 
Baltics. Postimees circulation was 51,400 in December 2014. 

In 2014, the average number of  readers for one issue of  
a particular newspaper (cover) has fallen for all newspa-
pers that have made it in the top, except one – Estonian 
weekly Maaleht which has managed to slightly increase it. 
Lithuania’s Lietuvos Rytos still has the biggest readership in 
the Baltics – the average number of  readers for one issue 
of  it is 250,000 people, but it has decreased by 15% from 
a year before. 

Last year has also seen slight changes in the list of  top 
15 most read newspaper titles. Now four of  them are in 
Russian, their influence most pronounced in Latvia, where 

The year of Stability
By Aija Krūtaine, Sanita Jemberga



10

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

three from the five most popular newspapers are pub-
lished in Russian. In Estonia which has a comparable size 
of  Russian minority (i.e., every fourth person is Russian), 
only one paper in Russian has made it into “top 5”. It is 
not even commercial: it is a free paper by the Tallinn City 
Council, the infectious practice which is taking over inde-
pendent regional newspapers in Latvia and has just been 
fended off  in Lithuania’s parliament.

In Lithuania, Respublika has fallen out of  “top 5” after 
turning from daily to weekly.  In Estonia, the daily Eesti 
Päevaleht has dropped out of  “top 5”.

Magazines: Losing Readers, 
But Not Money

Magazines are also experiencing falling readership – the 
cover ratio fell for 12 magazines and only three have man-
aged to increase their readership last year. Yet, magazine 
publishers are in a much better shape financially than their 
peers in newspapers. Seven of  nine publishers had a prof-
it, including five of  them being able to increase it. Only 
one magazine owner has suffered losses last year (pub-
lisher of  Naisteleht, Estonian women weekly).

Majority of  magazine publishers have increased their sales. 

If  in newspapers the Estonian publishers are leading, in 
magazine segment they are dwarfed both by Lithuanian 
and Latvian readership figures. The market is the most 
concentrated in Latvia where one publishing house, 
Žurnāls Santa, is the publisher of  4 most read magazines. 
Established in 1991, it is the biggest publishing house in 
Latvia with a portfolio of  22 magazines.

Estonia is still the only Baltic country where the popu-
lar magazines about science and history have managed 
to make it into “top 5”. The rest, as elsewhere, is about 
women, TV listings and celebrities. 

Online: Going Strong

Contrary to print, online keeps growing.
In 2014, 10 out of  15 most popular websites saw their 
audiences grow. The year also brought in changes in the 
top 15 Baltic news websites. In Latvia, the things stayed 
as the year before. In Estonia, an online video player, 

tv3play.ee, which belongs to TV3 (MTG Group) and the 
website of  the local Järva newspaper, jt.ee,  entered the 
top five, pushing out the business newspaper Aripaev 
and reporter.ee. In Lithuania, alfa.lt entered the list of  the 
most popular fiver, drawing part of  the content from 
InfoTV and LNK, and pushing business daily vz.lt out 
of  it.

13 of  15 direct owners of  the most popular websites in-
creased their turnover while 9 had a profit. The data have 
to be approached and interpreted with caution, though, as 
for some direct owners only consolidated data is available 
and that includes also financial results of  a newspaper (in 
case of  postimees.ee, ohtuleht.ee, jt.ee, kasjauns.lv, diena.lv and 
la.lv) or TV channel (in case of  tv3play.ee) production.

The online media in the Baltics continue to be domi-
nated by Estonian entrepreneurs, and particularly Hans 
H. Luik and Margus Linnamäe. Luik’s Delfi website held 
the crown of  the most popular news website in all three 
countries – Estonia, Latvia and Lithuania. Linnamäe’s 
Eesti Meedia is the global ultimate owner of  the second 
most popular news portal in each country. 

Delfi has increased its turnover in all three countries and 
improved profit in Lithuania and Estonia, while in Latvia 
company has suffered minimal losses around 1800 euros. 
According to annual report of  Ekspress Grupp, the compe-
tition in Latvia is the toughest from all three Baltic coun-
tries. Therefore, company last year invested to increase 
editorial office and open new sites. Accordingly, the costs 
were higher than initially planned. 

The tough competition also reflects in sales – Delfi turno-
ver in Latvia of  nearly 2.5 million euros is two times small-
er than in Estonia and more than 3 times smaller com-
pared to Lithuania. It is Lithuania’s Delfi, which is printing 
cash for Ekspress Grupp as last year it had a net profit of  
nearly 1 million euros, up almost 25% from a year ago. 
Express Grupp notes that the result of  Delfi in Lithuania 
was the most affected by the merger with Ekspress Leidyba, 
a Lithuanian magazine publisher owned also by Ekspress 
Grupp. The merger let to optimize the organizational 
structure, while creating possibilities for selling online and 
print advertising packages. Following the positive experi-
ence of  the merger in Lithuania, in 2015, Ekspress Grupp 
plans to merge into one enterprise Estonia’s Delfi and Eesti 
Ajalehed, publisher of  the popular newspapers Maaleht, 
Eesti Ekspress and Eesti Päevaleht. 



11

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

TV: Year Of News

Year 2014 might have been the one when people in the 
Baltics watched news more than entertainment shows to 
follow the events in so-near Ukraine. However, Lithuania 
is the only of  the three Baltic countries where all 5 most 
popular TV channels have increased their share of  
viewing in 2014. It also pushed out of  top five all Russia-
originated channels. 

In Latvia situation is contrary: all channels but Russian-
language NTV Mir have seen their share of  viewing 
decrease. 

Situation is mixed in Estonia. Some channels increased 
their share of  viewing, some lost viewers. 

The public broadcasters in Lithuania and Estonia in-
creased their share of  viewing by, accordingly, 1.1 and 0.9 
percentage points, while Latvia’s public TV lost 0.2 per-
centage points of  its share of  viewing. 

Swedish MTG Broadcasting, which owns a third of  15 most 
popular TV channels in the Baltics, is making money in 
Lithuania and losing in Estonia. In Lithuania, it has also 
climbed on the throne of  the most watched TV channel in 
2014. In Latvia, it has made an impressive profit of  over 3 
million euros with TV3. No one else of  the Baltic televi-
sions has reached that level in 2014. On another hand, 
MTG has been losing money with LNT for three years 
already. It has slid to the fourth place among the most 
watched channels, with PBK climbing up to the second.

PBK is run by another big Baltic media group, Latvian-
born Baltijas Mediju Alianse (BMA). It distributes Russian 
federal channels and also runs its flagship channel, PBK, 
where most of  the content derives from Kremlin-aligned 
Pervij Kanal, but it is mixed with locally made news broad-
casts and bulletins bought from Euronews. BMA turnover 
last year declined by 12% and profit – by 13%. The com-
pany’s result might have been influenced by the temporary 

suspension of  programs on its rebroadcasted channels 
PBK, RTR Planeta and NTV Mir in Lithuania because of  
biased reports from Ukraine. It also was fined in Latvia. 
“With the goal of  increasing net turnover, in 2015 the 
company’s management will seek to prevent suspension 
of  Baltijas Mediju Alianse’s distributed television channel 
broadcasts for any reason, and focus on improving the 
company’s image,” says its 2014 annual report. Yet, in the 
beginning of  2015 the broadcasting of  programs on its 
rebroadcasted TV channel Ren TV Baltic was once again 
temporarily suspended in Lithuania.

Radio: Healthy Business

The owners of  popular radio stations are among the 
healthiest media companies in the Baltics. Of  12 direct 
owners of  15 most popular radio stations, 10 have man-
aged to grow their sales and to have a profit. For some 
profit has fell, nevertheless only Estonia’s public broad-
caster ERR, which owns the most popular radio station 
in Estonia Vikerraadio and the Russian-language Raadio 4, 
5th most popular station in Estonia, has posted losses in 
2014. In terms of  popularity, only one of  top 15 radio 
stations in Baltics broadcasts in Russian: Estonian public 
broadcaster’s Raadio 4, which has entered the top for the 
first time and pushed out Русское Радио.



12

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

ESTONIA

1.	 Добрий вечер, говорит Таллинн.
Estonia’s public broadcaster started the channel for 
local Russian speakers, ETV+, in September, 2015  
(see more in The Parallel Universes on page 15).

2.	 Comment is free, but costly. 
The leading Baltic news website, Delfi, lost a nine-year 
battle over who is responsible for the offending user-
generated comments. In a landmark case, the high-
est European court decided that the media bear the 
responsibility of  everything what is posted on their 
websites (see more in Everlasting battle on page 28).

3.	 Hello - and good bye. 
The granny of  Estonian press, the biggest daily 
Postimees, had a turbulent year. First, the 100% of  
its shares became a property of  one of  the richest 
Estonian men, pharmaceuticals-salesman-turned-
media-tycoon Margus Linnamäe (see the story “Who 
is Margus Linnamäe?” on page 25). Then column-
ist Hardo Pajula became the shortest living editor-in-
chief  in the recent history of  Estonian press, quitting 
a job after a day. Pajula explained that his views on 
the future of  the paper differs from the expectations 
of  Postimees editors. So Merit Kopli continued to carry 
on as before.

4.	 Child porn hit the fan. 
In the middle of  2014, another blog-style media 
outlet was born. Yet it was not like any other regu-
lar blog. Nihilist.fm became suprisingly popular. The 
person behind it is Kaur Kender, an enfant terrible 
of  Estonian literature. Nihilist.fm often focuses on 
topics which the mainstream media do not cover, 
for example, stories told by prostitutes and junkies. 
The biggest scandal, however, was extremely violent 
Kender’s fictional story about a child porn. At the 
end, story was deleted and author: investigated. It 
brought about a lively debate on where the freedom 
of  speech ends and an unacceptable trash starts.   

5.	 Enter the new tycoon. 
Estonia is not short of  home-grown media tycoons 
(at least compared to the other Baltic countries). In 
2014, a new one entered a field. The 49th richest man 
in Estonia, Janek Veeber, helped Hans Luik’s Ekspress 
Grupp to buy out AS Ajakirjade Kirjastus and AS 
Õhtuleht from competitors, Eesti Meedia (it held 50% 
of  the companies, the other half  was already owned 
by Ekspress Grupp). Now 50% of  both enterprises are 
owned by Ekspress Grupp, and another half  by OÜ 
Suits Meedia which is controlled by Veeber. Until the 
purchase Veeber was mainly known for investments 
in the energy sector. 

It really happened
Top 15 things to remember about 
Baltic media in 2014 - 2015



13

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Latvia

1.	 Bear with us. 
Latvia tried and failed to decide on how to entice lo-
cal Russians away from Kremlin-aligned reality (see 
more in The Parallel Universes on page 15).

2.	 The battle is on. And the winner is.. 
As Latvian public broadcaster reclaimed the first 
place in the battle for ratings in 2015 (if  only for two 
months at the time we went to print), the gloves are 
off  with commercial rivals and politicians (see more 
in Growing pains on page 30). 

3.	 Freezing the truth. 
Latvian court took an unprecedented decision to 
freeze the assets of  the publishing house “Cits 
Medijs”, the owner of  the respected weekly magazine 
IR, in the libel case brought by insolvency administra-
tor Māris Sprūds. Sprūds alleged that IR might not be 
financially able to pay the requested compensation if  
he wins. Court’s decision was criticised by journalism 
community as infringement of  the press freedom and 
attempt to silence the uncomfortable truths about the 
murky business. Latvian parliament swiftly changed 
the law which allowed to freeze assets of  the media 
companies before the court verdict. The court of  the 
first instance exonerated IR in May, 2015. 

4.	 You see me, you see me not. 
Both Latvia’s newswires, Baltic News Service (BNS) and 
LETA changed hands in 2015. For a very short time 
both were owned by Estonia’s UP Invest OÜ, con-
trolled by pharmaceuticals-salesman-turned-media-
tycoon Margus Linnamäe (see the story “Who is 
Margus Linnamäe?” on page 25). He bought BNS 
already in spring 2014 (LETA was a second bidder - 
and lost). LETA was added to Linnamäe’s portfolio 
in August, 2015. The controlling interest of  LETA 

or 99.66% of  the company’s shares are now owned 
by the Newsworks: local subsidiary of  UP Invest. To 
escape the negative decision of  the Competition 
Council which has to approve such acquisitions, BNS 
was quickly sold to another Estonian, insolvency ad-
ministrator and real estate businessman Arno Megi. 
Linnamäe kept BNS in Estonia and Lithuania, as well 
as control over the brand. Competitors were quick 
to point out that the sale of  BNS Latvian subsidiary 
looked more like a smokescreen than a real deal. 

5.	 Great expectations. 
Latvian-Swedish telecommunications company 
Lattelecom moved into the TV content-production 
business, starting its first own entertainment TV 
channel, 360TV, in August, 2015. 360TV relies on a 
local semi-celebrities and is broadcast both on televi-
sion and on web. The show is run by the former head 
of  MTG in the Baltics, Kaspars Ozoliņš. According 
to TNS data, the channel had a share of  viewing of  
0.1 percent in September, 2015.



14

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Lithuania 

1.	 If  you can’t fight it, ban it. 
Lithuania continued to temporary ban the Kremlin-
aligned TV channels, suspending the transmission 
of  some Ren TV Baltic programs and RTR Planeta 
for three months over incitement of  hatred in re-
ports about the conflict in Ukraine. Since the end of  
2013, Lithuania has placed similar bans five times. 
Although the move has been criticised by the purists 
of  the freedom of  speech, Vilnius actions were justi-
fied by European Commission in July, 2015. Brussels 
looked into the case because one of  the channels, 
RTR Planeta, was registered in Sweden. EC said in the 
decision that “the measures taken by Lithuania are 
not discriminatory and are proportionate” to ensure 
that hatred is not incited in the media (see more The 
Parallel Universes on page 16).

2.	 No party. 
After two decades long ban on political parties, 
banks and municipalities to own the mass media in 
Lithuania, this year parliament almost lifted the re-
strictions regarding the parties. Lithuanian president 
and local media called the planned changes a  threat 
not only to the quality of  public information, but also 
to media freedom and democracy. The parliament 
gave in at the end. However, Lithuanian mayors are 
finding their ways to circumvent the ban (see more in 
No Party at the Local Media on page 36).

3.	 We are not criminals. 
In June, 2015, Lithuania’s parliament voted to de-
criminalise insult. The law before included the special 
protection for public figures and the offence was still 
carrying a prison sentence. The changes will come 
into force in April, 2016. Move was lauded by OSCE 
Representative on Freedom of  the Media Dunja 
Mijatović, but she called to take the next step and 
decriminalize libel, too. 

4.	 Source protection. 
In July 2014 by amending the Public Information Law  
and the Code of  Criminal Procedure the parliament 
granted greater protection for journalists’ sources. 
Now journalists only have to reveal their sources by 
a court‘s order and only if  all other methods of  in-
vestigation had been exhausted. The restrictions to 
the protection stay – journalists still can be instructed 
by court to reveal information sources for “vital and 
other significant public interests, for ensuring protec-
tion of  Constitutional rights and freedoms of  an in-
dividual and for executing justice“. Terms „vital and 
other significant public interests“ and „executing jus-
tice“ are left open to the interpretation of  the courts. 
The amendments were proposed after an editor of  
BNS news agency was instructed by a pre-trial judge 
to to disclose the source of  the secret service report. 
A Vilnius court later revoked the instructions and 
found the search of  editor‘s home unlawful. 

5.	 Lady is not for filming. 
In a true neighbouring spirit, the biggest Lithuanian 
media scandal of  the year started in Latvia. In an 
interview with Latvia’s public broadcaster LTV, the 
combative Lithuania’s president Dalia Grybauskaitė 
(that black belt in karate is not given for nothing) re-
fused to answer the questions, first, about her views 
on same-sex marriage and at the end also about her 
favourite basketball players. Grybauskaitė claimed 
that the questions were not among those LTV sent to 
her office to get the interview. She demanded the an-
swers were cut from the program. LTV showed it all, 
prompting a furious discussion in Lithuania about the 
relationships between the politicians and the media.   



15

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Awakened by Russia’s conflict with Ukraine, the Baltic countries are 

trying to figure out how to win the hearts and minds of their Russian 

minorities who are lured by Russian TV channels with seemingly end-

less federal financing. The worried Western allies are stepping up funds 

for journalist training and Russian-language programming, but there are 

more undercurrents to tackle in the Baltics, reaching beyond providing 

more and objective information.

The three Baltic countries – Estonia, Latvia and Lithuania - were among the 
first in the European Union to ring the alarm bells about manipulative messages 
slithering through Russian TV channels, which are widely popular among their 
Russian speaking populations. The Baltic countries have the biggest Russian 
minorities in the EU as percentage of  their population. In the Baltics, it is a 
fact known for years that Russian speakers watch Russian TV channels, not lo-
cal. It has also been common knowledge that information presented by those 
TV channels might not always be considered fair journalism. At the same time, 
until Russia’s annexation of  Crimea in March, 2014, Estonians, Latvians and 
Lithuanians have cared little what Russian TV channels were broadcasting and 
what their neighbors were watching. Balts and Baltic Russians have been living 
in parallel  information  universes  for over two decades. From time to time 
the issue  was raised over how to reach and speak with Baltic Russians, yet no 
relevant actions followed.

Story Of The Year 
The Parallel Universes

By Aija Krūtaine

“A reliable way to make people believe in
falsehoods is frequent repetition, because familiarity is not 
easily distinguished from truth.”

Nobel Laureate and author of  “Thinking, Fast and Slow”
Daniel Kahneman

How the Baltics got large 
Russian minorities

The Baltic countries share an extensive 
past with their neighbour Russia 
who has more than once conquered 
their territory. After the occupation 
of  the Baltic states during the World 
War II, Soviet powers tried to russify 
the countries by resettling people 
from other Soviet republics. Many 
of  them stayed after the restoration 
of  independence in 1991. At the 
beginning of  2015, in Latvia around 
26 percent of  the population were 
Russians, in Estonia – 25 percent, 
but in Lithuania - 5 percent.



16

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

It all changed in the beginning of  2014, when the “lit-
tle green men” crossed Ukraine’s border and within less 
than a month Russia annexed Crimea. Baltic politicians 
condemned the events in Ukraine and accused Russia of  
spreading disinformation about the conflict on its TV 
channels. Lithuania’s president Dalia Grybauskaitė  said 
Lithuania and other countries were subjected to an open 
information war and “we ourselves have to develop re-
sistance to the propaganda machine”. While then defense 
minister, now the president of  Latvia, Raimonds Vejonis 
said that Russia might try to increase negative sentiment in 
Latvian society and stir unrest through “certain specially-
trained, professional provocateurs” . 

Fuelled by the failure to make Russians a part of  the local 
communities after the restoration of  independence, politi-
cians’ fear of  their big neighbour fomenting unrest in the 
countries seems plausible. Each country has taken steps 
to try to limit the influence of  Russian TV and to provide 

alternatives. Still little has been proposed to promote a 
dialogue with the Russian minority. The perception that 
Baltic Russians are aligned with Russia and under the in-
fluence of  its TV channels is widespread. Yet, rarely their 
voices and needs are heard. 

Into a Frenzy of Action

The events in Ukraine marked a turning point, forcing 
a reevaluation by European and U.S. politicians  of  the 
power wielded by Kremlin-aligned media over Russian 
speakers around the world. 

In addition to the federal TV channels, like, Россия 24 
(Russia 24), Первый канал (the First channel), НТВ 
(NTV), Russia is expanding state-controlled RT (formerly 
Russia Today) in a multi-language media platform. A year 
ago it created the global news agency Sputnik. “Much of  

Table No 1

Most Popular TV Channels in the Baltic Countries in 2015

Rank Lithuania Latvia Estonia

No 1 TV3 TV3 ETV (public 
broadcaster)

Share, % 16,3 11,5 15,5

No 2 LNK LTV1 (public broadcaster) Kanal 2 

Share, % 16 9,8 15,4

No 3
LRT Televizija
(public 
broadcaster)

PBK TV3

Share, % 9,3 8,8 10,9

No 4 BTV LNT PBK 

Share, % 7,2 8,3 5,8

No 5 NTV Mir 
Lithuania NTV Mir Baltic NTV Mir 

Share, % 5 7,4 5,2

Data: TNS LT, TNS Latvia, TNS Emor; Share, % - share of  viewing,  the percentage of  the total viewing audience 
watching over a given period of  time. Period - 01.01.2015-30.09.2015. Channels  in Russian language marked in yellow. 



17

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

the television news broadcast from Russia has exhibited 
a growing tendency to sensationalise, simplify, distort, 
co-opt and marginalise issues in ways that run coun-
ter to the universal values of  fair and accurate journal-
ism,” the European Endowment for Democracy (EDD) 
said in the summary of  its feasibility study on “Russian 
Language Media Initiatives in the Eastern Partnership and 
Beyond”1. It was commissioned by the Dutch govern-
ment, with Latvian government assisting, to assess what 
can be done to counter Russia’s propaganda. 

While the first reaction that comes to mind might be to 
strike back with the same weapons, it’s likely to fail as there 
is a consistent lack of  trust in most media outlets already 
now, according to EDD. As the West is calling Kremlin 
backed media propaganda, Russian speakers consider this 
message and any attempts to counter it Western propa-
ganda. Nevertheless, the EU has created a small group of  
experts under the European External Action Service to 
respond to the challenges of  “Russia’s ongoing disinfor-
mation campaigns”, but it’s work will be mostly focused 
on myth-busting on social networks. The EDD is propos-
ing to create a news hub and content sharing platform to 
encourage the production and distribution of  news and 
TV programs in the Russian language focusing on content 
that reflects local issues. Poland has pledged to support 
the EED’s initiative  with 1 million euros and the Dutch 
government has pledged 1.5 million euros for a news ex-
change to bolster Russian language news agency2. 

The US State Department has commissioned the 
University of  South Carolina’s Newsplex Initiative and 
the New England Center for Investigative Reporting to 
create an investigative journalism training program in the 
Baltics for $500,000. Suddenly, money is pouring into me-
dia that have been struggling financially  for years and who 
lack resources more for content-production than they lack 
training. 

Going Slowly, but Steady

It took more than 20 years and events in Crimea to finally 
nudge Baltic leaders to see  the risk of  not having their 
Russian minorities engaged in the local community. It is a 
vulnerability that can be used against them. Earlier it was 
concluded that there was a need to provide an alternative 

Ainar Ruussaar, 
ETV board member who was overseeing 

the creation of  ETV+.
Photo: ERR

source of  information, preferably a TV channel, for the 
local Russian speaking audience. The half-baked idea 
to create a joint European and/or Baltic TV channel in 
Russian language surfaced, but quickly sank. Each country 
decided to go its own way.

Estonia opted to create a new TV channel in Russian, 
ETV+, under the Estonian public broadcaster ERR. 
“The role of  Russia and the role of  Russian ruled media in 
the world changed during the last two years. All Western 
countries, including Germany and US, are more worried 
about the information, which is coming from Russia. And, 
of  course, what happened in Ukraine was one important 
thing why the Estonian government, as well as the Latvian 
government, started to discuss [the need for] the Russian 
language multi-media channel,” said Ainar Ruusaar, a 
member of  ERR’s board. 

1 https://www.democracyendowment.eu/news/bringing-plurality-1/
2 https://www.democracyendowment.eu/news/Supporting_RussianMediaPlurality/

Created in nine months, the channel’s running costs are 
estimated at around 4 million euros per year as it aims 
to produce 24 hours of  original programing a week, 
including news. Almost 100% of  the money for the new 
channel this year came from Estonia’s state budget. In 
addition, ETV+ received some small financial help from 
mostly Nordic countries to launch the new channel: to 
train journalists and do some marketing activities, says 
Ruussaar.



18

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

The new channel is on air from September 28, 2015. 
Funnily enough, more Estonians than Russian speakers 
watch it; after the massive discussion on its merits in 
Estonian media it is understandable.  During the first 
week of  broadcasts 294,000 people older than 4 years 
or 24,2% of  population watched the channel for at least 
a minute3; of  them 217,000 people or 25,7% of  the 
audience reached were Estonians, while 77,000 people 
or 20,7% were of  another ethnicity. “Now the reality is 
that about 200,000 people weekly watch ETV+ more 
than 15 minutes and half  of  them are Estonians. But, of  
course, it is a long term project. Our target is that by next 
October half  of  Russian speakers in Estonia will watch 
this program more than 15 minutes weekly and 55% will 
know that here is a TV channel or multi media channel 
named ETV+. It is our huge task,” says Ruussaar, who 
remains optimistic.

Table No 2

Comparison of Share of Viewing of Russian TV Channels in the Baltics

Country Channel Share, %,  
in 9M of  2015

Share, %,
in 2014

Share, %,
in 2013

Latvia
 
 
 

PBK 8,8 9,6 9,8
NTV Mir Baltic 7,4 7,7 6,8
RTR Planeta Baltija 6,5 5,0 5,7
REN TV Baltic 3,5 4,3 4,7

Estonia
 
 
 

PBK 5,8 6,9 7,9
NTV Mir 5,2 5,1 5,0
RTR Planeta 4,6 4,6 4,1
REN TV Baltic 1,8 2,0 2,1

Lithuania
 
 
 

NTV Mir Lithuania 5,0 4,0 5,5
PBK 2,8 3,9 3,6
RTR Planeta * 2,6 4,0
REN TV Baltic 1,1 2,3 2,6

Data: TNS LT, TNS Latvia, TNS Emor; share, % - share of  viewing,  the percentage of  the total viewing audience 
watching over a given period of  time. 
* Since January, 2015, TNS LT is not measuring the audience of  RTR Planeta; it does not mean that people are not 
watching it.

3	 http://rus.err.ee/v/telekanal/61b6c3bc-03f5-456f-b067-50f8078d99b3/auditoriya-etv-v-
pervuyu-nedelyu-posle-vykhoda-v-efir-sostavila-294-000-chelovek

The channel focuses on telling local stories about life and 
opportunities in Estonia. ETV+’s vision includes not only 
the creation of  TV content, but also the use of  multime-
dia to reach different audiences. Before it even went on 
air, ETV+ drew wide attention, including that of  critics 
who say its programs will not be able to compete with the 
grandiose productions of  the Russian federal TV chan-
nels, or that it will be a TV channel spreading Western 
propaganda. Ruussaar stresses that from the very begin-
ning it was clearly stated that ETV+ would not be an anti-
Russian propaganda channel. As a guest on one of  the 
ETV+ shows on the third day of  broadcasting, Ruussaar 
joked that journalists get lists of  people to be interviewed 
in North Korea, but there were no blacklists in Estonia. 
“We live in an independent country and we create an in-
dependent TV program,” Ruussaar said. As Russian TV 
channels don’t report local issues, ETV+ should be able 
to compete with them in the future, says Ruussaar.



19

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Two to Tango

Latvia also toyed with the idea to create a public TV chan-
nel solely dedicated to Russian-speakers, yet it did not 
come to life for several reasons. While there was a politi-
cal support for a joint Baltic TV channel, there was none 
for a local one. The nationalist party who is represented in 
the government, VL-TB/LNNK, feared that the creation 
of  such channel just for Latvia will demotivate Russian 
speakers to learn Latvian. “Another reason was that we did 
not feel a strong support  from the audience of  Russian 
speakers. Apparently, they perceived this idea not like a 
channel that would be created for them about local topics, 
something that had to be done already 20 years ago, but 
as another attempt to brainwash,” says Olga Proskurova, 
the editor in chief  of  Russian content unit with the public 
broadcaster’s LTV news service.

Politicians did though have a strong urge to do something 
and allocated money to increase the number of  Russian 
language programs on the public broadcaster LTV. 
Data showed that it was news that was steadily attracting 
Russian language viewers, but local TV channels had 10 
times less Russian language news programs  than those 
of  the rebroadcasted Russian federal TV channels or their 
local offsprings4. Therefore, a year ago, in September, 
2014, morning and evening news programs and three 
analytical programs totaling 12 hours of  original Russian 
language content per week were introduced. In the first 
month (September 2014) the evening news were watched 
at least for a minute by 227,800 people older than 4 years 
or 11,5%, the monthly reach of  a discussion program was 
153,300 people or 7,7%. The reach of  the other shows 
was below 100,000 people. “I cried when I saw the ratings 
of  the first programs. But we grew fast and the ratings in 
January, 2015, were the best we had reached. We were re-
ally happy that people are watching us. Our competitors 
also understood that we are growing and in February PBK 
introduced short local news at the time when we had our 
evening news. It hit us really hard and our ratings again 
started to fall. But we don’t give up, we continue to work,” 
says Proskurova. In January, 2015, 483,800 people or 
24,3% of  the population watched local Russian language 
news on the public broadcaster at least for a minute. PBK 
news attracts two to four times more viewers than those 
of  the public broadcaster.

Olga Proskurova,
head of  Russian-language newsdesk in LTV.

Photo: Vladislavs Proškins, F64, IR

4 http://ltv.lsm.lv/public/assets/userfiles/dokumenti/citi/SP_2015.pdf, page 7-8

In the new season (from September 2015) the morning 
news program was dropped. Instead a new program be-
fore the evening news was introduced, giving a reason for 
Russian language speakers to turn on TV in the evenings for 
a bit longer. The Russian language programs total 9 hours 
per week, which is 25% less than in the previous season. 
The reach of  the Russian language programs on the pub-
lic broadcaster have increased. In September 2015 com-
pared to the same period a year ago, the reach of  news 
and discussion shows increased by 10%, the reach of  the 
interview program grew by 14%, but the reach of  the in-
vestigative journalism program increased by 20%. 



20

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Table No 3

Changes in Latvian public broadcaster’s Russian-Language Programs’ Reach  

The Program Type of  the 
Program

Time Period Times on Air 
During the 
Month

Reach, % Reach,
thousands

Tonight Evening
News

September, 2014 17 11,5 227,8

January, 2015 22 24,3 483,8

September, 2015 22 12,7 250,0

Dots on the I Discussion
Program

September, 2014 3 7,7 153,3

January, 2015 4 10,4 207,1

September, 2015 4 8,6 168,9

Personal
Case 

Investigative 
Journalism
Program

September, 2014 3 4,0 79,7

January, 2015 4 9,5 189,0

September, 2015 3 4,9 96,0

Without
Resentment

Interview September, 2014 3 4,5 90,1

January, 2015 4 7,2 142,2

September, 2015 4 5,3 103,1

Data: TNS Latvia; Reach, thousands - total number of  population that have watched a program at least for a minute during 
given period of  time.

Proskurova still believes that a separate channel is needed 
for the Russian language audience, but the chances of  
such an outcome are unlikely. “We can only continue to 
work and improve the quality of  the programs we make. 
We do have ideas that we should expand to internet, but 
those are only ideas at the moment,” she says. 

Other efforts to provide better journalism include the idea 
to set up the Baltic Centre of  Media Excellence which 
would act as a one stop shop for all media training needs, as 

the region is suddenly awash with trainers and money to 
spend on them. The idea is supported by Latvia’s Ministry 
of  Foreign Affairs, who have awarded a grant for train-
ing journalists in the EU’s Eastern Partnership countries, 
and Nordic countries, who have been looking for the least 
controversial ways to strengthen Baltic media.

The Centre was formally established in Tallinn, in 
November 2015, and the founders were broadcasters 
and professional organisations representing all media 
segments from the Baltic countries.



21

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Data: TNS Latvia; Reach (thousands) - total number of  
population that have watched a program at least for a minute 
during given period of  time. 
PBK/Time - Russian news program broadcasted on TV channel 
PBK at 20.00 every day of  the week 
NTV Mir Baltic/Today - Russian news program, here the 
total audience of  all Today news programs throughout the day on 
various times is calculated, on air every day of  the week 

Table No 4

Comparison of Russian Language News Reach (in thousands) 
on Various Channels

PBK/Time

NTV Mir
Baltic/Today

PBK/Latvia’s 
Time

LTV7/Tonight

PBK/ 
Latvia’s Time. 
News in Short

PBK/Latvia’s Time - Latvian news program in Russian language 
broadcasted on PBK at 20.40 on weekdays
PBK/Latvia’s Time. News in Short - Latvian news program in 
Russian broadcasted on PBK at 18.00 on weekdays
LTV7/Tonight - Latvian news in Russian broadcasted on public 
TV at 18.00 on weekdays



22

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Out of Sight, Out of Mind

Lithuania has the smallest Russian speaker population 
among the Baltic countries and Russian channels get half  
of  the share of  viewing time compared to Latvia and 
Estonia. However, it is Lithuania that has made the loudest 
international headlines suspending broadcasts of  several 
Russian federal channels in its territory due to their cov-
erage of  conflict in Ukraine and Lithuania’s history. The 
Radio and Television Commission of  Lithuania (LRTK) 
placed a temporary, three-month suspension of  programs 
produced outside the European Union and broadcast on 

Russian-language TV channels Ren TV Baltic, NTV Mir 
Lithuania and PBK. In April, 2015, LRTK completely 
banned the rebroadcasting of  RTR Planeta in Lithuania for 
three months. LRTK explains that it has taken these deci-
sions because particular broadcasters breached Lithuania’s 
law and disseminated disinformation which is forbidden 
by its laws. “Naturally, the goal our Commission achieved 
by suspending those programs was that it stopped incite-
ment to hatred, instigation of  war, spreading of  disin-
formation and violation of  Lithuania’s laws,” says Birute 
Kersiene, head of  public and international relations at 
Lithuania’s media regulator.

Table No 5

Comparison of TV channel Share of Viewing Before and After Imposed Bans

Russian-language TV Channel Viewing Share, %, in Lithuania

Year Month PBK RTR Planeta NTV Mir Lithuania Ren TV Baltic

2014

January 3,3 4,1 5,9 2,2
February 3,1 3,3 6,1 2
March 4,2 4 3,9 2,3
April 4,4 1,2 0,3 2,6
May 4,8 * 0,4 2,6
June 4,8 * 1,5 2,5
July 4,2 2 4,7 2,3
August 3,9 2,7 5 2,4
September 3,4 2,6 4,4 2,3
October 3,6 3,2 5 2,3
November 3,5 3,2 5,1 2,2
December 3,4 3,2 4,9 2,3

2015

January 3,3 ** 4,8 1,7
February 3,7 ** 5 1,8
March 3,1 ** 4,7 1,6
April 3,3 ** 5 1,7
May 3,4 ** 5 2
June 3,3 ** 5,8 2,3
July 2,7 ** 5,2 1,3
August 3 ** 5 1,2
September 2,8 ** 4,8 1,1

Data: TNS LT; Share, % - share of  viewing,  the percentage of  the total viewing audience watching over a given period of  time. Temporary 
suspension of  some programs on a particular channel marked in yellow. The complete ban of  channel marked in red. 
*Share of  viewing of  the TV channel was so low it was not specified. 
**Since January, 2015, TNS LT is not measuring the audience of  RTR Planeta; it does not mean that people are not watching it.



23

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Opinions differ whether bans are an effective way to solve 
the problem of  Russia’s disinformation campaigns, but 
Lithuania is demonstrating it will not let hate speech or 
Lithuania’s history distortion on Russian TV channels slip 
away unpunished. Data shows the share of  viewing of  
Russian-language TV channels has diminished during the 
temporary bans. Yet, once they are lifted, viewers return to 
their favorite channels.

Lithuania got a boost for its actions as European 
Commission said in July that measures taken by Lithuania 
against RTR Planeta were not discriminatory and were 
proportionate with EU laws to ensure audiovisual media 
services do not contain any incitement to hatred based 
on race and/or nationality. Lithuania also has alerted col-
leagues in OFCOM, the British regulator for communi-
cations industries, about the broadcast content of  some 
programs on NTV Mir Lithuania and Ren TV Baltic, and 
they’ve concluded on several occasions the content was in 
breach of  the British Broadcasting Code5.

From October 1, 2015, amendments to the Law on 
Provision of  information to the Public, initiated by 
Lithuania’s president Dalia Grybauskaite to counter hos-
tile propaganda, have come into force. Lithuania now can 
fine broadcasters and re-broadcasters with a penalty of  up 
to 3% of  their annual revenue for publishing war propa-
ganda or information inciting the change of  Lithuania’s 
constitutional order through the use of  force, instigating 
attempts against Lithuania’s sovereignty, territorial integ-
rity or political independence, or for publishing informa-
tion that incites war or hatred. 

In her state of  the nation address in March 27, 2014, 
Lithuania’s president Dalia Grybauskaite called all media 
owners and managers, journalists and columnists to help 
Lithuania’s residents “to distinguish lies from truths, to in-
form society very clearly about the intents directed against 
our state, and to counter the misinformation and the 
propaganda of  hostile forces”. Either because of  it or not, 
but some of  Lithuania’s media is actively promoting the 
military. To introduce the audience to the methods used 
in the Russian propaganda coverages Lithuania’s public 
broadcaster LRT was considering a separate program. In 
the end, though, it was decided not to have a special “anti-
propaganda broadcast, as anti-propaganda is very close 
to propaganda,” LRT chief  Audrius Siaurusevicius told 
BNS in August 2015. “However, we want our content to 
deconstruct this,” he added. According to Siaurusevicius, 
currently LRT is airing Russian language broadcasts pro-
duced by other parties, for example, German broadcast-
er Deutsche Welle, Radio Free Europe and the Voice of  America, 
the first one being funded by the German government, 
but the latter two - by the US. 

The history of imposed bans

RTR Planeta – completely banned 
retransmission from April 13, 
2015 to July 12, 2015

Ren TV Baltic - temporarily suspended 
retransmission of some programs 
from January 18, 2015 to April, 17, 2015

RTR Planeta - temporarily suspended 
retransmission of some programs from
April 7, 2014 to July 6, 2014 

NTV Mir Lithuania - temporarily suspended 
retransmission of some programs from March 
21, 2014 to June 20, 2014

PBK - temporarily suspended retransmission 
of some programs from October 15, 
2013 to January 14, 2014

The procedure of  suspending either parts of  programs pro-
duced in Russia or the whole channel had to be taken in ac-
cordance with European and Lithuanian laws, since legally 
Ren TV Baltic and NTV Mir Lithuania are registered in the 
UK and accordingly operate under UK jurisdiction, while 
RTR Planeta is registered in Sweden and PBK – in Latvia. 

5	 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/1519673/Issue_290.pdf, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb284/Issue_284.pdf, 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb282/Issue_282.pdf



24

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Strategic Communications

Overall, the Baltic governments are taking steps in 
the right direction to contain the dissemination of  
disinformation, promoted by Russian TV channels. 
“We have done what we could have with the tools that 
we got,” says Nerijus Maliukevičius, a lecturer at Vilnius 
University’s International Relations and Political Science 
Institute. However, he says there is a need for strategic 
communications with both – the population and allies. 
“The grand dilemma is not just about those tactical things 
you do - create alternatives in Russian language, boost 
your social immunity to those manipulations, [improve] 
media literacy. In the end it is about communicating our 
European values. We are lacking a soft power project 
for the Russian audiences in the East, an alternative to 
[president Vladimir] Putin’s Russia,” says Maliukevičius. 
“It’s not the propaganda that is a threat, but there is a 
risk of  those authoritarian values that are propagated that 
pose a challenge to ourselves – what values can we offer 
for those audiences?”

To improve strategic communication, in 2014 NATO 
Strategic Communications Center of  Excellence was 
opened in Riga. The mission of  the Centre is “to con-
tribute to the Alliance’s communication processes in 
order to ensure that it communicates in an appropriate, 
timely, accurate and responsive manner on its evolving 
roles, objectives and missions”. Yet, the first public con-
ference organized by the Centre on August 20-21, 2015, 
left journalists with nothing as they were allowed only in a 
designated area, but not allowed to chat with the speakers 
and participants on the sidelines of  the conference to get 
a better grasp of  the strategic communication challenges 
and the centre’s tasks. 

Meanwhile, Anda Rozukalne, associated professor of  
Riga Stradins University, is concerned that most of  the 
discussions on how to deal with Russia’s disinformation 
campaign do not involve the Russian audience. “I’m wor-
ried that a feeling is created in this discussion about the 

smart “us” and “them” – Russians under the influence 
of  propaganda. But there are as many critically thinking 
individuals in the Russian audience as among Latvians or 
other Balts,” says Anda Rožukalne. 

While a new TV channel in the Russian language might 
not be the magic wand to solve problems the Baltics are 
facing to unite their populations of  various ethnicities, it 
might be a step forward. The new Estonian channel will 
provide a platform for Russian-speakers to express their 
thoughts and be heard, something they have lacked be-
fore, says Ruussaar. ETV+ editor-in-chief  Darja Saar 
has said that the channel should be regarded as a long-
term social project aimed to engage Russian speakers in 
Estonian social life and strengthen the country. “The con-
cept that you have to first learn a language and then you 
can participate in the social life – the experience of  the last 
20 years shows that it does not work,” Darja Saar said in 
an interview to Latvia’s public radio.

Her counterpart in Latvia, Olga Proskurova agrees. “I’m 
really sorry that in Latvia there is no support from the 
Russian-language audience itself. The demand for such 
a platform should first come from ourselves, because 
we have to learn to live in the local information space. 
We don’t know how to do that,” says Russian speaker 
Proskurova.



25

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Person Of The Year
Who Is Margus Linnamäe? 

By Eliisa Matsalu

Fantastic Four No More. Margus Linnamäe (centre) with the founders of  Eesti Media in 2013. 
Photo: Margus Ansu, Postimees/Scanpix

In 2015, Estonian pharmaceuticals-salesman-turned-media-

tycoon Margus Linnamäe became the sole owner of the leading 

Baltic media house, Eesti Meedia. 51 year-old, serious looking 

man would not be recognised by many of his own employees, 

but he now controls a dozen Baltic media enterprises. 



26

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

According to the list of  the 500 richest people in Estonia, 
compiled by the local business newspaper Äripäev, 
Linnamäe is 7th richest man in Estonia, with assets worth 
146.7 million euros in 2015. 

He runs the business via MM Grupp which via subsidiar-
ies controls Estonian medical wholesale and retail market. 
His companies also deal with agriculture and catering. 

Linnamäe entered media business in 2013 when he helped 
Mart Kadastik, Toomas Issak, Meelis Luht and Andres 
Kull to buy Eesti Meedia from Norwegian Schibsted which 
was leaving the Baltic market all together to focus on 
more profitable advertising websites elsewhere. All four 
were board members of  Eesti Meedia, but they needed an 
investor to make management buy-out a reality.

At the time, Linnamäe said that he decided to enter the 
media field because he was concerned that Eesti Meedia 
will become too gossipy. He was also concerned that the 
new owner could be Gazprom Media, Russia’s state-run gas 
monopoly media arm. To prevent that, he offered Mart 
Kadastik help.

In September 2013, Schibsted signed a deal worth about 
30 million euros with Mart Kadastik. The new owner 
of  the company became Meedia Holding OÜ. 50% of  it 
belonged to Linnamäe’s UP Invest, the other half  to Tamm 
Meedia, controlled by quartet. Mart Kadastik held 58% of  
Tamm Meedia shares, whereas all the others had 14% of  
shares each. Kadastik told daily Postimees at the time that 
Linnamäe is a good owner, since he keeps a low profile 
and most of  the time does not give any interviews.

In summer of  2015, former management board sold their 
shares to Linnamäe’s company UP Invest.

In-between, in 2014, the low-profile millionaire had al-
ready acquired Baltic News Service (BNS): a newswire which 
its previous owner, Finnish Alma Media was looking to 
sell for years.  Alma Media sold BNS to businessman Ilmar 
Kompus company OÜ 24m2 in March 2014. After two 
months Kompus, who manages several Estonian radio 
channels, sold BNS to Linnamäe’s company.

Linnamäe said that buying BNS was a logical step because 
he was already owning several media companies. In 2015, 
Linnamäe via his UP Invest also bought a Latvian newswire 
LETA and sold BNS to another Estonian businessman 

Arno Mägi, who was previously an insolvency adminis-
trator without an evident experience running media. The 
competing media group, Ekspress Grupp, has branded the 
deal “a smokescreen for the Competition Council” which 
is tasked with preventing local media forming unhealthy 
monopolies. 

S-Chemist 

Linnamäe loves to stay in the shadows and always builds 
up schemes when he buys companies, said Meelis Mandel, 
editor-in-chief  of  Estonian business daily Äripäev. „That’s 
the way he works – he never shows that he is the one 
standing behind the companies, and it’s hard to understand 
why,“ Mandel said. To hide his ownership, Linnamäe usu-
ally uses other people or his companies that are registered 
in the Netherlands. 

Mandel believes that the story why Linnamäe funded 
management buyout of  Eesti Media was invented for the 
public relations purposes. „For the people working in the 
media it was clear that Linnamäe went to Eesti Meedia as an 
owner, not a small shareholder. He is a wealthy business-
man and it was believed that in a time Kadastik’s role in 
Eesti Meedia will decrease and Margus Linnamäe will be-
come the owner of  the company. And that is exactly what 
has happened now,“ Mandel said. 

Mandel described Linnamäe as a clever and lucky entrepre-
neur, who has made right decisions in his business, yet he 
thinks Linnamäe should be more open about himself. „We 
don’t really know what he thinks about anything,“ he said. 

He believes that Linnamäe is not charmed by the power 
of  the media business. „Probably he just sees an opportu-
nity to make some money, “ he explained. Last year Eesti 
Meedia net profit was 5.7 million euro. A year before it was 
3.2 million euro.

Although most of  Eesti Meedia employees have not even 
seen Linnamäe in person, Mandel says there is a self-cen-
sorship risk in having one of  the biggest entrepreneurs in 
a country as an owner. For instance, Eesti Meedia newspa-
pers have not dared to write about Linnamäe’s other busi-
nesses, Mandel claims. “I hope they will do it and write 
about his businesses even in a critical way, if  necessary,” 
Mandel said. He believes Eesti Meedia needs to do so to 
prove their independence. 



27

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Independence VS Impact

Merit Kopli, the editor-in-chief  of  Postimees, Eesti Meedia’s 
biggest newspaper, doesn’t agree with Mandel’s criti-
cism. „Self-censorship might happen as a first reaction 
for the situation, but I’m sure that when it really happens, 
Postimees will get over it,“ she said, adding that Postimees is 
strong newspaper only by doing honest and good jour-
nalism. „It’s also for a sake of  the owner himself“. Even 
more, Kopli doesn’t believe that Postimees would ever cover 
Linnamäe’s business differently. “Firstly, no respectable 
journalist would ever agree to do it. Secondly, the pub-
lic eye keeps an extra eye on us on this point,“ she said. 
According to her, it is more likely that journalists are try-
ing to be extra-critical towards Linnamäe just to prove 
their independence.

Kopli said she have met Linnamäe many times after he 
became the owner of  Eesti Meedia this summer and she 
assures that Linnamäe is a businessman with a vision. „He 
has a sincere wish to evolve Postimees and make our news-
paper stronger. He has never tried to involve our teams 
choices or put the pressure on with some topics,“ Kopli 
claimed.

According to Kopli, Linnamäe has promised to invest 
enough to continue making good journalism. For exam-
ple, Postimees have had an opportunity to make their edito-
rial staff  stronger, Kopli said. „To Linnamäe it is impor-
tant that our paper edition would maintain its position as 
the paper with the biggest readership and opinion-leader,“ 
Kopli added.

Preferring a low-profile isn’t problem at all, Kopli be-
lieves. „It is Linnamäe’s own choice and it doesn’t affect 
anyone.“

Source: Estonian Business Register,
Latvian Competition Council

Margus Linnamäe’s
media empire

Estonia

AS Eesti Meedia 
AS Postimees
AS Ühinenud Ajalehed (Pärnu Postimees, Sakala, 
Virumaa Teataja, Järva Teataja, Valgamaalane)
AS Kanal2
Trio LSL Raadiogrupp
BNS Group OÜ
OÜ Balti Meediamonitooringu Grupp

Latvia

TVNet
apollo.tvnet.lv
LETA

Lithuania

UAB BNS
15min UAB
UAB Žurnalų leidybos grupė 



28

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Digging Deeper
You Are (Not) Free To Speak

By Eliisa Matsalu 

Delfi loses a landmark case over who is 
responsible for insulting comments by users

In June 2015, after fighting for nine years, the biggest 
Estonian news site, Delfi.ee,  lost a landmark case in the 
European Court of  Human rights (ECHR) over who is 
responsible for the offending comments by website’s users.

Following the court decision, the editor-in-chief  of  Delfi 
and Eesti Päevaleht (a major Estonian daily newspaper) 
Urmo Soonvald warned that the verdict creates risks for 
the freedom of  speech in all European countries. “I hope 
they understand the historical meaning of  this decision,” 
Soonvald said.

The case began in 2006 when businessman Vyacheslav 
Leedo complained to the local court about users’ com-
ments about him under a Delfi.ee article that was describ-
ing how ferries destroy the ice road between Estonian 
islands. Although Delfi deleted the comments as soon as 
Leedo’s lawyer contacted the news site, the businessman 
went to court over the libel.  

Self- Censorship Or Web Hygiene?

Soonvald said that as a result of  the court’s final decision 
media outlets have now become more cautious and they 
have to constantly think about how to use user comments 
and organize the jobs of  the moderators. Sometimes it 
means that Delfi needs to cut down free speech, he said. 

This autumn Delfi closed the comment option under ar-
ticles about refugees, because there was much more hate 
speech than discussion. All comments are directed to a 
page where there’s always one moderator looking after the 
discussion, Soonvald explained.

„Yet no one has said that media outlets could not sue the 
people that bring the hate talk to the commentaries. I’m 
not saying Delfi is planning to do so, but I want people to 
realize that stupidity, hatred and dirty words are unaccep-
table to media outlets as well,“ he said.

One Step Forward, Many Back

Karmen Turk, the attorney who defended Delfi in court, 
said that the decision may lead to censorship. She pointed 
out that the court agreed that deleting the comments as 
soon as editors are alerted about their defamatory na-
ture in the most cases is sufficient. But the court also 
decided that Delfi has to moderate and edit all the com-
ments on their site which include hate speech or direct 
threats. „That means that the media outlet has to be 24/7 
on guard to find inappropriate comments,” she said. 
“Everyone understands that now the media outlet will 
delete all the comments even when there’s a smallest pos-
sibility that the comment might be offensive. And that is 
called censorship.”.

ESTONIA



29

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Predictably, the page views of  Äripäev website decreased. 
For example, comparing January-March in 2014 and the 
same period in 2015, Äripäevs page views have dropped 
by 13%. Advertisers have not gone away, though. „We just 
have to focus even more now to have  quality content in 
our page. We believe that in the long run we will win more 
due to this decision, because now our website has better 
content,“ Hundimägi said.

Battle Of Giants

Anvar Samost, the head of  BNS in Estonia and a for-
mer editor of  Postimees, said that the main effect of  the 
Delfi court case hit media outlets already a couple of  years 
ago when the first verdict in the Estonian court was an-
nounced. „At the time, most of  the media outlets decided 
to edit commentaries much more seriously than before,“ 
Samost said. Some outlets even hired more people to han-
dle user-generated comments. They tried to make com-
ments “personal”, i.e., attributable to a user, and make 
those more visible than anonymous comments.

Samost believes that media outlets would not lose any 
money while getting rid of   anonymous comments com-
pletely. „There are the two biggest competitors – Delfi and 
Postimees – and neither of  them wants to make the first 
step. They are afraid that losing anonymous comments 
will affect their position in the market somehow,“ he ex-
plained. During Samost’s tenure at the Postimees, the deci-
sion to ban anonymous user-generated comments would 
have meant a decrease of  30 000 - 60 000 page views per 
week out of  the total 900 000 views, he estimates. „That is 
not a lot at all,“ he said.

Samost believes that in the near future one of  the newspa-
pers will make the first step due to the increasing number 
of  conflicts about values within the society. „Anonymous 
comments are becoming more of  a business threat and, 
to be honest, in most cases these comments don’t have 
any real value, so why keep them in the first place,“ he 
concludes.

Turk said that now media 
outlets view user generated 
comments as a business 
threat more than ever. „I’ve 
got many calls from differ-
ent European media outlets 
who ask me where all of  this 
is going,“ she said. According 
to Turk, now media more of-
ten choose not to allow users’ 
comments when an article is 
about a sensitive issue. There 
are no statistics available to 
prove it, it is an observation, 
she said.

Halliki Harro-Loit, an associ-
ate professor and the Head 
of  the Institute of  Journalism 
and Communication at the 
University of  Tartu, said 
that the main issue was not 
about the freedom of  speech, 
but the responsibility one 
must take when the freedom 
of  speech is overstepped. 
„Anonymous comments are 
allowed as an individual’s 
freedom of  speech, but it 

must be ensured that the comment doesn’t include the 
hate speech, insults or other issues that are exceptions to 
freedom of  expression,” Harro-Loit explained. Although 
unedited comments sections brings more clicks - which 
are very often followed by an advertiser’s money -  to the 
website, they are not always rich in content. 

Less Page Views, More Content

In 2014, Estonian business daily Äripäev decided to make  
commenting on their website available only for registred 
users. Although the person can still keep his identity se-
cret from the other users, the editors of  the newspaper 
still know who is behind the comment, since they have to 
leave valid email address. The goal was to make comments 
more content-rich and to get rid of  the filth, said Aivar 
Hundimägi, the deputy editor of Äripäev.  As the newspa-
per did not have a lot of  user-generated comments before 
the decision, it was not seen as a big business risk. 

Karmen Turk,
lawyer representing
Delfi in ECRH.
Photo: from personal archive

Harriki Harro-Loit,
Photo: from personal archive



30

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Digging Deeper
Growing Pains

By Rudīte Spakovska

Just before the Christmas holidays in 2014, the audiovisual regula-
tor, National Electronic Mass Media Council (NEMMC), made an 
unexpected announcement. It had appointed a new board for Latvijas 
Radio (Latvian Radio, LR). The radio was to be run by a man who 
actually never asked for it, Mr Aldis Pauliņš.  

2015 started with a new board taking over, not escaping a fair amount 
of  scandals in the process, and a discussion about the spending and 
effectiveness of  Pieci.lv, LR 5th channel intended to attract youngsters. 

This discussion burst into fresh flames in the summer – when after 
airing expletives and obscene language on Pieci.lv, the public broad-
caster was fined a record  sum,  and Kārlis Dagilis, the creator and 
head of  the channel, resigned. 

The profanities aired on Pieci.lv were one of  the three official reasons 
for the dismissal of  Ainārs Dimants, the chairman of  the NEMMC 
– essentially the head of  the electronic media watchdog, after an 
unprecedented voting session by the Saeima, Parliament of  Latvia. 
Gints Grūbe, the most powerful and knowledgeable voice for the 
unity of  public media, left the council as well to concentrate on his 
film business. 

With great unanimity – 80 votes from 100  – Saeima elected Dace 
Ķezbere as his replacement. Ķezbere is a former journalist, who 
marked her start in the job with an appeal to the media to publish 
more positive news and admitting that she had conducted interviews 
paid for by the interviewee. 

In Latvia, the discussions about
public broadcaster is where passions 
ran highest in 2014

Aldis Pauliņš,
the new head of  Latvijas Radio.
Photo: Latvijas Radio

LATVIA



31

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

The dispute between the commercial and public media 
intensified, with the latter reclaiming top spot in the TV 
ratings for two months in summer of  2015. LNT channel, 
owned by MTG group, sued the Rīta Panorāma (Morning 
Panorama) show on the public LTV1 channel, claiming 
it had copied the format from their successful morning 
programme. 

Commercial media complained about unfair competition, 
accusing public media of  receiving more state funds while 
producing commercially competitive programmes. They 
demanded a guaranteed 15% from the public service 
remit and the withdrawal of  public media from the 
advertising market. This has already happened in Estonia 
and Lithuania. The main commercial media lobbyist in the 
Saeima, MP Artuss Kaimiņš from the Latvian Association 
of  Regions, a party not represented in the government, 
even got together a task force to produce a supporting 
report. The work of  the task force was described as 
“investing the time of  public media leadership to educate 
the MP in the basics of  how media works” by Aldis 
Pauliņš, chairman of  the board at Latvijas Radio, in a 
public discussion. 

When looking at these events as a coherent mosaic, the 
opinions of  experts and those involved are often the 
same – it’s an attempt to make public media more obe-
dient and sensitive to political winds, wittingly or un-
wittingly. On the other hand, the complicated financial 
situation in the media industry means that a piece of  the 
advertising pie is a question of  survival for many.

Surprising Board Of Change

At the turn of  the year, the NEMMC call for Latvijas Radio 
board members ended in surprise. 

Three members of  the board were appointed instead of  
the single former board member Jānis Siksnis, but to the 
surprise of  a great many people, none of  them were radio 
veteran Siksnis himself. 

NEMMC unanimously elected Sigita Kirilka, the former 
news agency BNS chief  editor in Latvia, as board member 
in charge of  program development. Uldis Lavrinovičs, a 
representative of  the state Radio and Television Center, 
became a board member in charge of  personnel and tech-
nical issues. Sociologist, chief  of  pollsters Factum Group, 

Aldis Pauliņš, became the chairman of  the board. He 
hadn’t even applied for this position and didn’t have a lot 
of  experience in the media business.

The lack of  transparency in the process was criticized by 
both media experts and radio employees. 

The criticism was exacerbated by the fact that both 
SIA Eiro Personāls, the recruitment company brought 
in for the occasion, and the members of  NEMMC 
had approved and selected two other candidates for 
the next round – Siksnis, and one of  the founders of  
PROVIDUS centre for public policy and its long-time 
director, Vita Tērauda. Neither of  them  could garner 
majority support from NEMMC in the vote. Pauliņš 
became the compromise. 

Sergejs Kruks, professor at Riga Stradiņš University, point-
ed out that on a political level Pauliņš’ appointment could 
indicate the strengthening of  Ināra Mūrniece’s (Speaker 
of  the Parliament, National Alliance) position. Kruks em-
phasized the fact that no criticism of  radio works has been 
heard from NEMMC. It is not clear what changes exactly 
are expected from the new board, and what the end goals 
of  the council are, except an obvious desire for change, 
what with appointing people who have not been related 
to radio before to manage it, Kruks said. 

The new board of  Latvijas Radio hasn’t got to that change 
just yet though. They have been busy enough reacting to 
various unplanned and unexpected issues. 

Pieci.lv Under Scrutiny

Like a teenager in the family, the source of  the biggest 
headache for Latvijas Radio has been its own Channel 5, 
known also as Pieci.lv, since the very day it was conceived. 

While founding the channel intended to attract youth au-
dience, scandals abounded – the half  a million lats dished 
out with no tender or competition for the creation and de-
velopment of  the radio station, and the storm of  opinions 
on stripping radio NABA, the radio of  the University of  
Latvia, of  their frequency and giving it to Pieci.lv. 

In the end each of  the channels got their own frequency, 
but the controversy certainly didn’t make the first steps 
of  Pieci.lv easier. Besides, the MP Artuss Kaimiņš, whose 



32

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

promise to attain that reach of  100 000 on various plat-
forms and argued that, combining the youtube views, 
apps and visitors to the radio’s website, radio is near the 
target. “Needless to say, we’ve reached all that while abid-
ing by the standards of  ethics of  public media and using 
no swearwords,” said Siksnis. 

It’s exactly the standards of  ethics and swearwords that 
triggered the next scandal that shook the youth medium, 
significantly more serious this time. First of  all, in a rap 
battle some uncensored vocabulary got aired. A rival, lead-
er of  Russian Hits, Super FM and European Hits Radio, Uģis 
Polis, complained both to the regulator and the relevant 
committee of  Saeima. MPs getting involved in judging the 
content of  a specific programme of  a public broadcaster 
was labelled by both the journalist trade union and the 
management of  Latvijas Radio as interfering with media 
content and an attempt at editorial pressure. 

NEMMC punished the radio with a record fine: a total 
of  9500 euros for the rap battle profanities and the night-
time airing of  several songs of  indecent content (includ-
ing Uncle Fucker from South Park: Bigger, Longer & Uncut, an 
animated film for adults).

On August 5, 2014, Kārlis Dagilis, the head of  Pieci.lv, 
handed in his resignation, claiming if  he remained in the 
position, the development 
of  the station would be 
endangered. Even if  the 
board of  LR claimed 
it was surprise, they 
accepted the resignation 
immediately. 

Dagilis wasn’t the only 
one whose job the scan-
dal cost. Driven by per-
sonal dislike and consid-
erations, as well as tired 
of  the personality of  
Ainārs Dimants, the head 
of  NEMMC, and dis-
gruntled by the council 
members not turning up 
for the Saeima committee session on radio content and 
choosing to travel to a workshop instead, the MPs col-
lected the required amount of  signatures to file a motion 
to dismiss NEMMC in no time. 

show Suņu būda (Doghouse) was taken off  air because 
of  these changes, became one of  the loudest critics of  
Pieci.lv. Being member of  the Human Rights and Public 
Affairs Committee with the Saeima (it is responsible for 
media policy),  Kaimiņš has repeatedly and loudly ex-
pressed his opinion on the (in)efficiency of  Pieci.lv.

The first audience measurements for Pieci.lv weren’t ex-
actly flattering either. In the summer of  2014, only 23 
000 listeners had tuned in to the channel at least once 
in a week. As emphasized in the letter to the Saeima 
from the Association of  Broadcasting Organisations of  
Latvia (which unites commercial broadcasting organisa-
tions), only 8398 of  them were in the age group of  12-24. 
Attracting listeners of  this age group was exactly the rea-
son the funding was granted. Besides, the creators of  Pieci.
lv had promised to reach 100 000 listeners aged 15 - 30 on 
various platforms, not only radio itself. 

A year later the number of  listeners had almost doubled, 
but it still was only 2.5% of  the audience, while the leader, 
schlager-playing countryside favourite Latvijas Radio 2, 
reached 360 000 listeners or 21% in the summer. Pieci.lv 
audience is about as big as SWH Rock and Capital FM.

Table No 1

Pieci.lv Reach

Thousands %

Summer 2015 43 2.5

Spring 2015 29 1.7

Winter 2015 32 1.8

Autumn 2014 32 1.9

Summer 2014 23 1.3

Source: TNS Latvia; Reach - the total weekly number 
of  the radio station listeners

Ainārs Dimants,
former head of  Latvian 

audiovisual media regulator.
Photo: Ieva Čīka, LETA

“I admit that the first ratings are not flattering, and I’m 
not entirely pleased with them,” Jānis Siksnis, the head 
of  Latvijas Radio wrote back then. He emphasized the 



33

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

NEMMC VS Politicians

The motion to dismiss NEMMC was filed in the 
Parliament by 11 MPs, both from the coalition and the op-
position. In it the MPs gave three reasons why the council 
has lost its reputation: in their eyes. First, NEMMC had 
approved the programme of  Radio Skonto Plus, 60% of  
which was in Russian. Second, the State Audit had discov-
ered violations in the use of  NEMMC funding as well as 
in the accountancy of  government grant for public media. 
Third, the council had not controlled the work of  media, 
which had resulted in uncensored vocabulary being aired 
on Pieci.lv. Even though the motion sought to sack four 
members of  NEMMC – Ainārs Dimants, Aija Duļevska, 
Dainis Mjartāns and Ivars Zviedris – the parliament’s 
committee only confirmed dismissing Dimants, the head 
of  the council. 

The regulator itself  did point out that the reasoning of  
the politicians doesn’t exactly hold water. The true reasons 
were entirely different, said the four council members 
while waiting for the vote of  confidence. NEMMC had 
“encountered suggestive hints concerning a particular sto-
ry on Latvian Television here or a programme on Latvijas 
Radio there”. The more bolder the public media became, 
the more the politicians seethed with discontent with the 
media watchdog. Reasons can also be found in the atti-
tude of  NEMMC toward favouring commercial media in-
stead of  public media in distributing public service remit 
funding. “Commercial media lobbyists have been and are 
expressing their undisguised outrage at this, and that is 
the very root of  the recent weeks’ „scandal“ around the 
programme on Pieci.lv,” said the four NEMMC members. 

In a letter to the President of  Latvia, asking him to sub-
mit the appeal to the Constitutional Court ensuring the 
independence of  the public service broadcasters (the law 
gives this right to very restrictive group of  institutions), 
the Latvian Journalists’ Association disproved all three ar-
guments as false or insufficient to warrant the change of  
an independent regulator. The Chancery of  the President 
rejected the appeal, as Dimants could file an administra-
tive claim against the dismissal. And that’s exactly what 
Dimants did.

It’s All About Money, Stupid

Considering the lengthy inability of  the media industry to 
recover after the economic crisis of  2008-2013, the stag-
nating advertising income, the challenges of  new technol-
ogy, as well as the increase in public media funding due to 
fear for Latvia’s information space after the annexation of  
Crimea by Russia, commercial media wanted their part of  
helping measures, too. 

The data provided by the Latvian Advertising Association 
reveals that the advertising market reached 75.63 million 
euros in 2014. It is a 3% increase when compared to 2013. 
The pre-crisis advertising volume (138.2 million euros in 
2008) is still far away.

Laws currently allow (instead of  compelling) up to 15% of  
the funding intended for public service remit to be made 
available to commercial electronic mass media. According 
to NEMMC, at the moment about 8.2 % of  the  funds 
allocated for public service remit or about a million euro 
have been provided to commercial media. These funds 
have gone to three regional TV channels which have been 
criticised all over industry as rather useless spending. 
According to NEMMC, Rīga TV24 is producing informa-
tive documentary broadcasts, Re: TV is covering regional 
subjects, while OTV was entrusted with programmes for 
children and youth. 

Realistically, as Aija Duļevska, deputy chairwoman of  
NEMMC, admitted to Latvijas Radio, what public ser-
vice remit means to these TV studios is that it pays the 
transmission fee to have their channels on the free-access 
broadcast, and for that they produce the programmes 
required by public service remit. Transmission fee debts 
were the reason the contract with OTV was terminated in 
the middle of  this summer. 

To fill the vacancy left by OTV on the fifth channel on the 
free-access broadcast and the must-carry slot in cable TV 
offers, NEMMC have announced a new tender. It will give 
free-access broadcast to a TV channel promoting an ac-
tive lifestyle for 346.6 thousand euros over one year. The 
winner is expected at the end of  2015.

Translated from Latvian by Laura Ziemele



34

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Table No 2

Advertising Market in Latvia (in million, EUR)

Total Tv Radio Newspapers Magazines Outdoor Online Cinema

2014 75.6 33.2 10.1 5.8 7.7 7.7 10.7 0.5

2013 73.4 32.5 8.6 6.5 7.7 7.6 10.2 0.3

2012 70.0 32.0 7.5 6.4 7.0 6.8 10.1 0.3

2011 68.9 31.1 7.3 7.3 6.7 6.4 9.8 0.3

2010 65.3 29.2 7.5 7.3 5.8 6.6 8.4 0.5

2009 74.9 29.5 9.3 10.7 8.3 8.4 8.3 0.5

2008 138.2 49.4 15.1 25.1 22.1 13.5 12.1 0.9

Source: Latvian Advertising Association

Table No 3

LTV Budget (in thousands, EUR)

Year 2014 2013 2012 2011 2010 2009

State grant 13 075 12 404 11 075 10 078 10 145 11 891
Total net turnover 17 270 16 257 15 073 14 120 14 646 16 094
State grant, % of  turnover 75.7 76.3 73.5 71.4 69.3 73.9

Source: Latvian Public Television annual reports

Latvijas Radio Budget (in thousands, EUR)

Year 2014 2013 2012 2011 2010 2009

State grant 7 176 6 019 5 769 5 457 5 415 6 840

Total net turnover 9 176 7 392 6 988 6 940 6 790 8 308

State grant, % of  turnover 78.2 81.4 82.6 78.6 79.7 82.3

Source: Latvijas Radio annual reports



35

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Digging Deeper
No Party At The Local Media

By Audra Čepkauskaite

After a two decades long ban on political parties, banks 
and municipalities owning mass media in Lithuania, this 
year parliament almost lifted the restrictions regarding 
politicians. 

They have long been vying up possibilities to enter local 
newspaper market. Six out of  ten most popular local 
newspapers in Lithuania are locals. Their combined 
coverage is outdone only by most popular daily „Lietuvos 
rytas“ and a tabloid „Vakaro žinios“.

One of  the reasons why local newspapers have been thriv-
ing has been the ban on ownership by political parties and 
municipalities. The effectiveness of  this ban in promoting 
competition is evident from a comparison to neighbour-
ing Latvia. There the lavishly funded, colour-printed mu-
nicipal papers pay salaries double those of  real journalists 
and take away local advertisers from independent papers, 
thus contributing to the slow death of  the independent 
regional press. 

Lithuania’s political parties have long tried to evade the 
ban, for example, by abusing the provision in the law al-
lowing municipal education and scientific institutions to 
run their own newspapers.

In the popular resort of  Druskininkai, the free week-
ly Mano Druskininkai was formally owned by the 

Table No 1 

What Lithuanians Read

Lietuvos rytas 10.9

Vakaro žinios 9.4

Kauno diena 2.4

Šiaulių kraštas 2.2

Sekundė 1.7

Lietuvos žinios 1.5

Verslo žinios 1.4

Vakarų ekspresas 
Klaipėda 1.3

Kurier Wileński Šiaulių
naujienos 0.7

Data: TNS LT, Readership Survey 2014;
Cover, %, - average percentage of  readers in target 
group for one issue of  press edition. Local papers in 
yellow.

There is something special about the 
local newspapers in Lithuania

lithuania



36

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Druskininkai Education Center, a municipal institution. 
The Inspector of  Journalist Ethics investigated and con-
cluded that the de facto publishers were the Council of  
Druskininkai municipality and the Administration of  
Druskininkai Municipality. The ethics inspector found 
that an “obvious and well prepared” political campaign 
for one political party had been promoted by the weekly. 

The Ethics Inspector  recommended either to close the 
weekly or to make it strictly about education. The munici-
pality contested the decision in court and lost the case in 
April, 2015. 

According to Zita Zamžickienė, the former Inspector 
of  Journalist Ethics, free municipal outlets are killers for 
news media. “If  people can choose between a free weekly 
and one they have to pay for, of  course they will choose 
the free one. If  a law can be breached in one municipality, 
it is a precedent for others”.

Ričardas Malinauskas, the social democrat mayor of  
Druskininkai, has been in office for 15 years. He won a 
routine victory in municipal elections this spring and is 
also heading the Association of  Municipalities, a formal 
club of  Lithuanian mayors. Since May 2015 the weekly 
Mano Druskininkai is officially owned by the businessman 
Darius Gudelis, a former mayor himself.

Almost There

Originally, the amendments to the Public Information 
Law (PIL) were prepared to address this type of  abuse. In 
October, 2014, however, the Parliament did not vote on 
them, citing a need for more time. 

The reason most probably was the upcoming municipal 
elections in March of  2015. The law governing munici-
palities has been changed, providing for the election of  
mayors by popular vote and expanding their powers. For 
example, they can now fire, without consulting anyone, 
the head of  any company in which the municipality has a 
controlling stake. 

“We hear from mayors now: I was elected by the people. 
They believe all their decisions are legitimate now because 
of  direct elections, even the turnout was low and they were 
elected by 20-30 percent of  eligible voters,” says Vilija 
Butkuvienė, deputy head of  the National Association 

of  Publishers of  Regional and Cities’ Newspapers 
(NRMLLA). ”By accident or on purpose the Parliament 
created even better conditions for political control of  me-
dia than before.”

In June, 2015, the Lithuanian parliament voted to lift 
the ban on political parties to own media in the PIL. 
Lithuania’s president, supported by local publishers, ve-
toed it. Dalia Grybauskaitė called the amendments “a 
threat not only to the quality of  public information, but 
also to media freedom and democracy”.

The only person voting against the amendment in June 
was the Speaker of  Parliament, Mrs Loreta Graužinienė. 
She is one of  the leading politicians of  the Darbo partija 
(DP, Labour party), a political force controlling many me-
dia outlets, especially in some regions. There is no law ex-
plicitly forbidding party members to own shares in media 
companies as private individuals.

“We already have a ban on municipalities, banks and their 
institutions owning media outlets, but as we see it is pos-
sible to “go around” it”, “says Deimantas Jastramskis, a 
head of  the Journalism Institute of  Vilnius University. 
“Some politicians control media directly. Others do it via 
relatives or friends. Some appoint a frontperson. A media 
outlet doesn’t have to be owned by politicians in order to 
serve them, to support some group or to sell out to those 
who pay more”.

On September 22, 2015, Parliament backed down and ac-
cepted the president’s veto. 

Hit Hard by the Crisis

According to research by the magazine “Veidas”, about 
50 local media outlets went bankrupt during the recession 
of  2009-2013. Forty-four percent of  local journalists and 
editors say they feel dependent on local oligarchs and only 
10-15 local outlets could be considered independent. For 
financially weak local publishers there is no policy of  sub-
stantial support or subsidies like in the Northern Europe. 

Fragile media players are vulnerable and cheap to buy, 
Deimantas Jastramskis said on LRT Radio, referring to the 
news content of  some local media as “deplorable”.



37

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

How to be Independent

Nida Šulcienė has been an editor-in-chief  of  a successful 
local newspaper Kupiškėnų mintys  for 11 years. About 19 
000 people live in Kupiškis. In 2015, the circulation of  the 
newspaper was 2943. 

Nomeda Simėnienė, an adviser to the independent MP 
Povilas Urbšys, a historian with no party affiliation, owns 
100 percent of  shares of  the company. With 7 employees, 
three of  them full time journalists, the newspaper man-
ages to keep annual turnover around 300 000 euros, stable 
since 2011.

Nida Šulcienė is familiar 
with the pressure from 
local politicians. Courtesy 
calls become more fre-
quent. “Although it has 
never happened with us 
yet”, Nida Šulcienė told 
LRT Radio. “Local politi-
cians know local media 
very well, they know to 
whom to pay a visit and to 
whom one should rather 
not.”

Unlike many local pub-
lishers, Kupiškėnų mintys 
does not sign agreements 

with national news portals allowing them to republish the 
content of  the newspaper. The editor believes it helps 
to secure readership and advertising. The success of  the 
newspaper is an exception rather than the rule in the local 
media landscape of  Lithuania.

How to be Controlled

The Municipality of  Širvintos is of  similar size to Kupiškis, 
with a population of  18 000. There has not been an in-
dependent newspaper for almost a decade. A newspaper 
Širvintų kraštas  is owned by the mayor Živilė Pinskuvienė, 
from the DP, who is a millionaire as well as by her hus-
band, a former Deputy Mayor of  the capital Vilnius. Both 
journalists of  Širvintų kraštas are members of  the DP and 
also members of  the local council.

The newspaper reports a circulation of  2000. With the 
paper being a single printed source of  local news, some 
readers have no idea that it is owned by the mayor her-
self. The newspaper tells the story of  the main hero, the 
Mayor, fighting for good causes.

“The relationship between readers and local newspapers 
is peculiar,” Nida Šulcienė from Kupiškėnų mintys says. 
“Readers trust this information and take it for granted. 
There is no broader discussion like that in national media 
with bigger audience and a variety of  opinions, no under-
standing of  collective efforts, everything is personal and 
personalized. This trend is worrying”.

To address it, a group of  locals have established an ad hoc 
newsroom in Širvintos and have started the blog www.
sirvis.lt. They bring cameras to the council meetings, re-
cord the Mayor saying to the member of  opposition party 
questioning her decision to close a small rural school: „I’m 
not a Tsarina, I‘m just a Queen” and put it on Youtube. 
Some members of  this group belong to political parties 
and are ready to leave them for the sake of  impartiality 
and objectivity.

“Partisan media is not an evil by itself, it’s just a question 
of  transparency” Jastramskis says. “We need to amend 
laws, but we need to educate society too. It will have re-
sults in the long term. We can see some effect already. 
Over the past years, when the connection between the 
DP with outlets of  the Balsas group has been publicly 
discussed, the audience of  those outlets dropped”. For 
now neither a majority of  society nor politicians see the 
non-transparent political control of  the local media as a 
significant problem.

Nida Šulciene, 
editor-in-chief  of  a 
Kupiškėnų mintys.
Photo: from personal archive



38

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

TOP 5 Newspapers In The 
Baltics And Their Financial 
Indicators 

Lithuania Latvia Estonia

No 1 Lietuvos rytas МК - Латвия (rus) Postimees

Frequency daily weekly daily
Cover in 2014 250 000 191 000 174 000
Cover in 2013 292 800 203 000 196 000
Change in Cover 2014 vs 2013 -14,6% -5,9% -11,2%
Cover in 2014, % 10,9  11,3  15,6
Cover in 2013, %  12,7  11,8  17,3
Change in the Cover 2014 vs 2013, pp - 1,8 - 0,5 - 1,7
Circulation in 2014 40 560 47 000 51 400
Circulation in 2013 43 047 47 000 52 500

Publisher Lietuvos Rytas, 
UAB

Izdevniecības nams 
Print Media, SIA

Postimees, 
AS

Turnover in 2014 (euros) 8 366 295 1 125 036 13 906 000
Turnover in 2013 (euros) 9 623 067 1 119 484 13 746 000
Change in Turnover 2014 vs 2013, % -13,1% 0,5% 1,2%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 2 039 313 6 311 499 000
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 83 006 3 899 -136 000
Change in Profit 2014 vs 2013, % nm 61,9% nm

Global Ultimate Owner

Benas Gudelis, 
Gedvydas Vainauskas, 
Vidmantas Strimaitis, 

Algimantas Budrys, 
Algirdas Kumza

Baltijas Mediju 
Alianse 

(Alexey Plyasunov, 
Olegs Solodovs)

Eesti Meedia 
(Margus 

Linnamäe)

No 2 Vakaro žinios Latvijas Avīze Õhtuleht 

Frequency daily daily daily
Cover in 2014 216 600 82 000 158 000
Cover in 2013 264 600 84 000 169 000
Change in Cover 2014 vs 2013 -18,1% -2,4% -6,5%
Cover in 2014, %  9,4  4,8  14,1
Cover in 2013, %  11,5  4,9  14,9



39

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Change in the Cover 2014 vs 2013, pp - 2,1 - 0,1 - 0,8
Circulation in 2014 44 624 19 290 49 600
Circulation in 2013 44 343 20 000 50 000

Publisher Respublikos Leidiniai, 
UAB*

Lauku Avīze, 
AS

SL Õhtuleht, 
AS

Turnover in 2014 (euros) 3 432 336 4 950 281 7 540 460
Turnover in 2013 (euros) 3 852 536 4 855 529 7 385 319
Change in Turnover 2014 vs 2013, % -10,9% 2,0% 2,1%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 61 801 61 093 442 586
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) -120 631 23 140 290 723
Change in Profit 2014 vs 2013, % nm 164,0% 52,2%

Global Ultimate Owner

Vitas Tomkus, 
Justinas Tomkus, 

Rytis Tomkus

Ventbunkers Ekspress Grupp 
(Hans H. Luik), 

Suits Meedia 
(Janek Veeber)

No 3 Kauno diena Diena Maaleht

Frequency regional daily 
newspaper daily weekly

Cover in 2014 56 100 72 000 143 000
Cover in 2013 68 900 88 000 141 000
Change in Cover 2014 vs 2013 -18,6% -18,2% 1,4%
Cover in 2014, %  2,4  4,3  12,8
Cover in 2013, %  3,0  5,2  12,5
Change in the Cover 2014 vs 2013, pp - 0,6 - 0,9  0,3
Circulation in 2014 18 494 31 000 50 000
Circulation in 2013 18 998 31 000 52 100

Publisher Diena Media News, 
UAB**

Dienas mediji,
SIA

Eesti Ajalehed, 
AS

Turnover in 2014 (euros) 3 655 873 2 682 785 12 627 336
Turnover in 2013 (euros) 3 903 209 2 789 520 12 678 825
Change in Turnover 2014 vs 2013, % -6,3% -3,8% -0,4%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) -539 272 -670 829 639 752
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) -787 766 -948 345 1 211 414
Change in Profit 2014 vs 2013, % nm nm -47,2%

Global Ultimate Owner

KŪB Sunra 
Investments, 

Dzeraldas Dauksa, 
Mindaugas 

Kalnius, Angele 
Dementaviciute

Rīgas Tirdzniecības 
Osta

Ekspress Grupp 
(Hans H. Luik)



40

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

No 4 Šiaulių kraštas Вести сегодня 
(rus) Eesti Ekspress

Frequency daily regional 
newspaper daily weekly

Cover in 2014 51 200 66 000 87 000
Cover in 2013 62 600 74 000 89 000
Change in Cover 2014 vs 2013 -18,2% -10,8% -2,2%
Cover in 2014, %  2,2  3,9  7,8
Cover in 2013, %  2,7  4,3  7,9
Change in the Cover 2014 vs 2013, pp - 0,5 - 0,4 - 0,1
Circulation in 2014 10 596 15 075 29 900
Circulation in 2013 11 358 14 000 31 500

Publisher Šiaulių kraštas,
UAB

Izdevniecibas nams 
Vesti, SIA

Eesti Ajalehed, 
AS

Turnover in 2014 (euros) 1 562 612 1 614 595 12 627 336
Turnover in 2013 (euros) 1 622 170 0 12 678 825
Change in Turnover 2014 vs 2013, % -3,7% nm -0,4%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) -20 198 3 652 639 752
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) -103 508 83 1 211 414
Change in Profit 2014 vs 2013, % nm nm -47,2%

Global Ultimate Owner

Vitas Tomkus,
Justinas Tomkus, 

Vladas Vertelis, 
Alvydas Sedzius

Ludmila Kalašņika Ekspress Grupp 
(Hans H. Luik)

No 5 Sekundė Латвийские 
Вести (rus) Столица (rus)

Frequency daily regional 
newspaper weekly

free weekly 
newspaper of  
Tallinn City 
council

Cover in 2014 38 100 66 000 86 000
Cover in 2013 38 100 87 000 90 000
Change in Cover 2014 vs 2013 0,0% -24,1% -4,4%
Cover in 2014, %  1,7  3,9  7,7
Cover in 2013, %  1,7  5,1  7,9
Change in the Cover 2014 vs 2013, pp  0,0 - 1,2 - 0,2
Circulation in 2014 21 669 na 27 000
Circulation in 2013 23 840 na na

Publisher ON Media, UAB Zīme SIA*** Tallinn City 
council

Turnover in 2014 (euros) 735 617 na 1000000****
Turnover in 2013 (euros) 763 042 na 982000****



41

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

*	 Newspaper’s Vakaro Žinios previous publisher Naujasis Aitvaras has been reorganized and merged to publisher 
“Respublikos Leidiniai”.

**	 Diena Media News is in a restructuring process.
***	 The publisher of  the Russian-language newspaper Латвийские Вести is SIA Zīme, a company registered only in 

February 2015 for which no financial information is available. The previous publisher was a company named SIA 
Press Distribution Center (its sales in 2014 were 3.228 million euros and it had losses of  136 thousand euros).  
In the legal address where SIA Zīme is registered more than 150 other companies are registered, thus giving 
impression that the address only serves as a mailbox. Webpage ves.lv says that it is offering readers the newspaper 
Латвийские Вести, however, there is not specified who the legal entity who publishes a newspaper is. The owner 
of   SIA Zīme is Jelena Ustinova, who has been involved in publishing of  several Russian-language newspapers in 
Latvia.

****	 Tallinn City council spends this amount of  money to publish its two free newspapers - Stolitsa in Russian language 
and Peallinn in Estonian. The city council did not specify how much costs publication of  particularly Stolitsa.

Sources: Lithuania Latvia Estonia

Cover data TNS LT TNS Latvia, National
Readership Survey 

TNS Emor, Print 
Media Survey

Period for cover data
Spring 2014 Year 2014 

(28.10.2013 - 26.10.2014) Spring 2014

Spring 2013 Year 2013
(29.10.2012 - 27.10.2013) Spring 2013

Cover average number of  readers in target group for one issue of  press edition
Cover, % average percentage of  readers in target group for one issue of  press edition

Circulation data

Ministry of  Culture 
of  Lithuania, data 
unaudited, provided by the 
newspapers

As disclosed by the 
newspapers or their 
publishers

Estonian 
Newspaper 
Association

Period for circulation data
Second half  of  2014 October 2015 December 2014
Second half  of  2013 September 2014 December 2013

Financial data Creditreform Creditreform Krediidiinfo
na data not available
nm not meaningful to calculate

Change in Turnover 2014 vs 2013, % -3,6% na nm
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 62 276 na na
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) -741 860 na na
Change in Profit 2014 vs 2013, % nm na na

Global Ultimate Owner Ovidijus Lukosius, 
Nerius Gasparavicius

Jeļena Ustinova Tallinn City 
council

Increase in turnover or profit marked in green
Decline in turnover of  profit marked in red



42

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

TOP 5 Magazines In The 
Baltics And Their Financial 
Indicators

Lithuania Latvia Estonia

No 1 Savaitė Ieva Kroonika+nädal

Title in English Week Eve Chronicle+Week

Type of  the Magazine TV listings, household 
and lifestyle tips Women Entertainment, 

celebrity

Frequency weekly weekly weekly
Cover, 2014 442 200 198 000 77 000
Cover, 2013 351 400 213 000 90 000
Changes in Cover 2014 vs 2013 25,8% -7,0% -14,4%
Cover, %, 2014  19,2  11,7  6,9
Cover, %, 2013  15,3  12,4  7,9
Change in the cover 2014 vs 2013, pp  3,9 - 0,7 -1,0
Circulation in 2014 199 576 56 100 35 600
Circulation in 2013 189 451 55 800 34 600

Publisher UAB Savaitė Žurnāls Santa,
SIA

AS Ajakirjade 
Kirjastus

Turnover in 2014 (euros) 3 315 463 7 391 905 8 433 796
Turnover in 2013 (euros) 2 972 344 7 438 526 8 041 814
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % 11,5% -0,6% 4,9%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 600 675 1 180 640 359 444
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 582 347 970 386 282 718
Changes in Profit 2014 vs 2013, % 3,1% 21,7% 27,1%

Global Ultimate Owner

Asta Jelinskiene, 
Aleksandras Maceina

Santa Anča,
Ivars Zariņš

Ekspress Grupp 
(Hans H. Luik), 

Suits Meedia
(Janek Veeber)

No 2 Žmonės Privātā Dzīve Kodu ja Aed

Title in English People Private Life Home And Garden
Type of  the Magazine Celebrities Celebrities Home, gardening
Frequency weekly weekly monthly



43

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Cover, 2014 361 300 162 000 73 000
Cover, 2013 378 800 171 000 79 000
Changes in Cover 2014 vs 2013 -4,6% -5,3% -7,6%
Cover, %, 2014  15,7  9,6  6,5
Cover, %, 2013  16,5  10,0  7,0
Change in the cover, %, 2014 vs 2013 - 0,8 - 0,4 - 0,5
Circulation in 2014 102 000 42 200 na
Circulation in 2013 113 344 43 200 na

Publisher Žurnalų leidybos 
grupė, UAB

Žurnāls Santa, 
SIA

Ühinenud 
Ajakirjad AS*

Turnover in 2014 (euros) 7 111 196 7 391 905 1 546 950
Turnover in 2013 (euros) 7 575 398 7 438 526 1 495 777
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % -6,1% -0,6% 3,4%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 529 625 1 180 640 -56 645
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 651 999 970 386 58 478
Changes in Profit 2014 vs 2013, % -18,8% 21,7% nm

Global Ultimate Owner

Stichting 
Administratiekantoor 

Kemplake 
(Netherlands), 

Eesti Meedia 
(Margus Linnamäe)

Santa Anča, 
Ivars Zariņš

Otavamedia 
(Finland),
A-lehdet 
(Finland) 

No 3 TV Antena Kas Jauns Imeline Teadus

Title in English TV Antena What’s New? Illustrated Science
Type of  the Magazine TV news Celebrities Science

Frequency
weekly; supplement 
of  Lietuvos Rytas 
Saturday edition

weekly monthly

Cover, 2014 154 600 135 000 56 000
Cover, 2013 182 300 144 000 64 000
Changes in Cover 2014 vs 2013 -15,2% -6,3% -12,5%
Cover, %, 2014  6,7  8,0  5,1
Cover, %, 2013  7,9  8,4  5,7
Change in the cover, %, 2014 vs 2013 - 1,2 - 0,4 - 0,6
Circulation in 2014 90 468 50 500 24 400
Circulation in 2013 100 120 na 25 800

Publisher Lietuvos Rytas, UAB Izdevniecība
Rīgas vilņi, SIA AS Äripäev

Turnover in 2014 (euros) 8 366 295 5 790 117 12 907 460
Turnover in 2013 (euros) 9 623 067 5 421 780 11 712 804



44

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Changes in Turnover 2014 vs 2013, % -13,1% 6,8% 10,2%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 2 039 313 188 671 1 154 012
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 83 006 169 201 204 268
Changes in Profit 2014 vs 2013, % nm 11,5% 464,9%

Global Ultimate Owner

Benas Gudelis, 
Gedvydas Vainauskas, 
Vidmantas Strimaitis, 

Algimantas Budrys, 
Algirdas Kumza

Goswert Impex 
Limited (Cyprus)

Bonnier Business 
Press (Sweden)

No 4 Ji Ievas Stāsti Imeline Ajalugu

Title in English Her Eve’s Stories Illustrated History
Type of  the Magazine Women Features History
Frequency weekly bi-monthly monthly
Cover, 2014 131 000 122 000 56 000
Cover, 2013 130 800 130 000 59 000
Changes in Cover 2014 vs 2013 0,2% -6,2% -5,1%
Cover, %, 2014  5,7  7,2  5,1
Cover, %, 2013  5,7  7,6  5,2
Change in the cover, %, 2014 vs 2013  0,0 - 0,4 - 0,1
Circulation in 2014 46 097 45 700 26 300
Circulation in 2013 52 768 46 200 28 300

Publisher Žurnalų leidybos 
grupė, UAB

Žurnāls Santa, 
SIA AS Äripäev

Turnover in 2014 (euros) 7 111 196 7 391 905 12 907 460
Turnover in 2013 (euros) 7 575 398 7 438 526 11 712 804
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % -6,1% -0,6% 10,2%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 529 625 1 180 640 1 154 012
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 651 999 970 386 204 268
Changes in Profit 2014 vs 2013, % -18,8% 21,7% 464,9%

Global Ultimate Owner

Stichting 
Administratiekantoor 

Kemplake 
(Netherlands), 

Eesti Meedia 
(Margus Linnamäe)

Santa Anča, 
Ivars Zariņš

Bonnier Business 
Press (Sweden) 

No 5 Prie kavos Ievas Virtuve Naisteleht

Title in English With Coffee Eve’s Kitchen Women’s paper
Type of  the Magazine Women Recipes Women 
Frequency weekly monthly weekly
Cover, 2014 109 800 96 000 56 000



45

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Cover, 2013 72 500 108 000 79 000
Changes in Cover 2014 vs 2013 51,4% -11,1% -29,1%
Cover, %, 2014  4,8  5,7  5,1
Cover, %, 2013  3,1  6,3  7,0
Change in the cover, %, 2014 vs 2013  1,7 - 0,6 - 1,9
Circulation in 2014 40 000 40 100 27 300
Circulation in 2013 37 000 43 000 25 950
Publisher UAB SS Leidyba Žurnāls Santa, SIA Presshouse OÜ
Turnover in 2014 (euros) 1 350 104 7 391 905 1 881 963
Turnover in 2013 (euros) 1 043 539 7 438 526 1 964 484
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % 29,4% -0,6% -4,2%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 69 399 1 180 640 -48 893
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 104 221 970 386 194 994
Changes in Profit 2014 vs 2013, % -33,4% 21,7% nm

Global Ultimate Owner
Regina Sudakoviene Santa Anča, 

Ivars Zariņš
Markko Märtin, 

Janis Kaal, 
Gert Rohtia

Sources: Lithuania Latvia Estonia

Cover data TNS LT TNS Latvia,
National Readership Survey 

TNS Emor,
Print Media Survey

Period for cover data Spring 2014 Year 2014
(28.10.2013 - 26.10.2014) Spring 2014

Spring 2013 Year 2013 
(29.10.2012 - 27.10.2013) Spring 2013

Cover average number of  readers in target group for one issue of  press edition

Cover, % average % of  readers in target group for one issue of  press edition

Circulation data

Ministry of  Culture 
of  Lithuania, data 
aunadited, provided 
by the newspapers

As disclosed by the 
publishers of  magazines 
(numbers reflect printed, not 
sold copies)

Estonian Newspaper 
Association

Period for circulation data
Second half  of  2014 December 2014

Second half  of  2013 January 2014
Financial data Creditreform Creditreform Krediidiinfo
na data not available
nm not meaningful to calculate

*	 The previous publisher of  the magazine Kodu ja Aed, A-meediagrupp OU, in 2014 merged with another magazine 
publisher Uhinenud Ajakirjad AS, with the new merged company called Uhinenud Ajakirjad AS.

Increase in turnover or profit marked in green
Decline in turnover of  profit marked in red



46

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Lithuania Latvia Estonia

No 1 delfi.lt delfi.lv delfi.ee

If  the Internet Media Website a Part of  
Other Media Outlet No No

Part of  the content 
comes from 
Ekspress Grupp 
newspapers

Visitors, Real Users, December 2014 1 198 737 725 632 513 609
Reach, %, December 2014  63,3  57,73  62,2
Reach, %, December 2013  58,5  51,6  65,0
Changes in reach, pp, 2014 vs 2013  4,8  6,1 - 2,9
Owner Delfi, UAB Delfi, AS Delfi, AS
Turnover in 2014 (euros) 8 260 068 2 478 217 4 814 965 
Turnover in 2013 (euros) 7 689 141 2 338 599 3 876 147 
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % 7,4% 6,0% 24,2%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 961 344 -1 784 449 667 
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 777 111 97 943 222 529 
Changes in Profit 2014 vs 2013, % 23,7% nm 102,1%

Global Ultimate Owner Ekspress Grupp 
(Hans H. Luik)

Ekspress Grupp 
(Hans H. Luik)

Ekspress Grupp 
(Hans H. Luik)

No 2 15min.lt tvnet.lv postimees.ee

If  the Internet Media Website a Part of  
Other Media Outlet No No

Part of  the content 
comes from 
the newspaper 
Postimees

Visitors, Real Users, December 2014 1 003 522 703 768 417 966
Reach, %, December 2014 53,0 55,99 50,58
Reach, %, December 2013 44,5 43.56* na
Changes in reach, pp, 2014 vs 2013 8,5 nm na
Owner 15 min, UAB TV NET, SIA AS Postimees
Turnover in 2014 (euros) 2 477 452 1 940 899 13 906 000
Turnover in 2013 (euros) 1 768 157 1 156 623 13 746 000

TOP 5 Internet Media 
Websites In The Baltics And 
Their Financial Indicators



47

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Changes in Turnover 2014 vs 2013, % 40,1% 67,8% 1,2%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 311 953 -147 016 499 000
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) -449 992 -124 643 -136 000 
Changes in Profit 2014 vs 2013, % nm nm nm

Global Ultimate Owner Eesti Meedia 
(Margus Linnamäe)

Eesti Meedia 
(Margus Linnamäe)

Eesti Meedia 
(Margus Linnamäe)

No 3 lrytas.lt kasjauns.lv ohtuleht.ee

If  the Internet Media Website a Part of  
Other Media Outlet 

Part of  the content 
from the newspaper 
Lietuvos Rytas

Part of  the content 
from the magazine 
Kas Jauns?

Part of  the content 
from the tabloid 
Õhtuleht

Visitors, Real Users, December 2014 836 267 314 877 250 892
Reach, %, December 2014 44,1 25,1 30,4
Reach, %, December 2013 39,6 21,9 31,5
Changes in reach, pp, 2014 vs 2013 4,5 3,2 -1,2

Owner Lrytas, UAB Izdevniecība Rīgas 
Vilņi, SIA

SL Õhtuleht, 
AS

Turnover in 2014 (euros) 2 550 430 5 790 117 7 540 460
Turnover in 2013 (euros) 2 139 188 5 421 780 7 385 319
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % 19,2% 6,8% 2,1%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 409 430 188 671 442 586
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 280 951 169 201 290 723
Changes in Profit 2014 vs 2013, % 45,7% 11,5% 52,2%

Global Ultimate Owner

Benas Gudelis, 
Gedvydas Vainauskas, 
Vidmantas Strimaitis, 

Algimantas Budrys, 
Algirdas Kumza

Goswert Impex 
Limited (Cyprus) 

Ekspress Grupp 
(Hans H. Luik), 

Suits Meedia 
(Janek Veeber)

No 4 alfa.lt diena.lv tv3play.ee

If  the Internet Media Website a Part of  
Other Media Outlet 

Part of  the content 
from TV channels 
LNK and Info TV

Part of  the 
content from the 
newspaper Diena

Content from TV3

Visitors, Real Users, December 2014 533 362 221 333 81 990
Reach, %, December 2014 28,1 17,6 9,9
Reach, %, December 2013 23,7 15,0 9,1
Changes in reach, pp, 2014 vs 2013 4,5 2,6 0,8
Owner Alfa Media, UAB Dienas Mediji, SIA AS TV3
Turnover in 2014 (euros) 771 306 2 682 785 12 579 034
Turnover in 2013 (euros) 670 582 2 789 520 11 506 413
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % 15,0% -3,8% 9,3%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) -194 532 -670 829 -1 205 531



48

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Profit/Loss 2013 (after tax, euros) -245 386 -948 345 -1 192 917
Changes in Profit 2014 vs 2013, % nm nm nm

Global Ultimate Owner

MG Baltic Media 
(Darius Mockus, 

Amber Trust 
(Luxembourg))

Rīgas Tirdzniecības 
Osta

MTG Broadcasting 
(Sweden) 

No 5 balsas.lt** la.lv jt.ee

If  the Internet Media Website a Part of  
Other Media Outlet No

Part of  the 
content from the 
newspaper 
Latvijas Avize

Part of  the content 
from regional 
newspaper 
Järva Teataja

Visitors, Real Users, December 2014 518 043 211 865 73 472
Reach, %, December 2014 27,3 16,9 8,9
Reach, %, December 2013 32,5 6,8 na
Changes in reach, pp, 2014 vs 2013 -5,1 10,0 na
Owner E. naujienos, UAB Lauku Avīze, AS Ühinenud Ajalehed
Turnover in 2014 (euros) 392 302 4 950 281 5 221 000
Turnover in 2013 (euros) 466 885 4 855 529 4 932 000
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % -16,0% 2,0% 5,9%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) -4 640 61 093 318 000
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 13 660 23 140 303 000
Changes in Profit 2014 vs 2013, % nm 164,0% 5,0%

Global Ultimate Owner
Vytenis Maziulis Ventbunkers Eesti Meedia 

(Margus Linamae), 
OÜ Pressinvest 

*   June 2013 data includes only data for tvnet.lv, which was merged with apollo.tvnet.lv from June 2014.
** Balsas.lt was bought by UAB Tele-3 in 2015 and has become tv3.lt.

Sources: Lithuania Latvia Estonia

Audience data Gemius Gemius Gemius

Reach
The percentage of  visitors (real users) who generated at least one page view on the 
monitored web site within the given time period to the total number of  internet users 
within a given time period.

Visitors (real users) 

The number of  individuals who generated at least one page view on the monitored 
web site (or a group of  sites) within a given time period. This number represents the 
reach of  the web site and shows the actual number of  people – not computers or 
cookies – who visited the web site. In this way, it is possible to determine the socio-
demographic profile of  these people in the study.

Financial data Creditreform Creditreform Krediidiinfo
nm not meaningful to calculate

Increase in turnover or profit marked in green
Decline in turnover of  profit marked in red



49

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

TOP 5 Radio Stations In The 
Baltics And Their Financial 
Indicators 

Lithuania Latvia Estonia

No 1 M-1 Latvijas Radio 2 Vikerraadio

Reach, 2014 735 200 406 000 294 000
Reach, 2013 846 700 416 000 327 000
Changes in Reach 2014 vs 2013, % -13,2% -2,4% -10,1%
Reach, %, 2014  30,6  23,3 28,3
Reach, %, 2013  35,2  23,5  30,8
Changes in Reach, pp, 2014 vs 2013 - 4,6 - 0,2 - 2,5

Owner M-1, UAB Latvijas Radio, 
VSIA

Eesti 
Rahvusringhääling

Turnover in 2014 (euros) 2 635 754,75 9 176 443,00 29 371 098
Turnover in 2013 (euros) 2 210 196,65 7 391 658 30 469 556
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % 19,3% 24,1% -3,6%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 888 529,31 147 877 -1 019 184
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 650 710,73 4 822 791 427
Changes in Profit 2014 vs 2013, % 36,5% nm nm
Global Ultimate Owner Ramune Grusnyte Public Media Public Media

No 2 Lietus Radio Skonto Raadio Elmar

Reach, 2014 620 600 264 000 242 000
Reach, 2013 648 900 264 000 250 000
Changes in Reach 2014 vs 2013, % -4,4% 0,0% -3,2%
Reach, %, 2014 25,8 15,1 23,4
Reach, %, 2013 27 14,9 23,6
Changes in reach, pp, 2014 vs 2013 - 1,2  0,2 - 0,2

Owner Radijo Stotis Ultra 
Vires, UAB

Radio Skonto, 
SIA

Aktsiaselts Trio 
LSL

Turnover in 2014 (euros) 554 189,93 1 657 612 2 321 115
Turnover in 2013 (euros) 503 248,67 1 114 691 2 252 387
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % 10,1% 48,7% 3,1%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 107 996,12 100 134 127 216



50

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 113 776,65 -60 657 166 040
Changes in Profit 2014 vs 2013, % -5,1% nm -23,4%

Global Ultimate Owner

Ruta Grusniene, 
Giedre Grusnyte

Baiba Ābele, 
Ivars Laimonis 

Embrekts, 
Guntis Indriksons, 

Edijs Akolovs

Eesti Meedia 
(Margus Linnamäe)

No 3 LRT Radijas Latvijas Radio 1 Sky Plus

Reach, 2014 545 900 207 000 241 000
Reach, 2013 693 500 218 000 256 000
Changes in Reach 2014 vs 2013, % -21,3% -5,0% -5,9%
Reach, %, 2014 22,7 11,9 23,3
Reach, %, 2013 28,9 12,3 24,2
Changes in reach, pp, 2014 vs 2013 - 6,2 - 0,4 - 0,9

Owner
Lietuvos Nacionalinis 

Radijas Ir Televizija
Latvijas Radio, 

VSIA
Taevaraadio OÜ

Turnover in 2014 (euros) 22 234 170 9 176 443 382 755
Turnover in 2013 (euros) 20 914 622 7 391 658 205 001
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % 6,3% 24,1% 86,7%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 176 306 147 877 92 112
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 434 840 4 822 395 339
Changes in Profit 2014 vs 2013, % -59,5% nm -76,7%
Global Ultimate Owner Public Media Public Media Harald Tehver

No 4 Radiocentras Star FM Star Fm

Reach, 2014 454 100 197 000 207 000
Reach, 2013 561 900 189 000 195 000
Changes in Reach 2014 vs 2013, % -19,2% 4,2% 6,2%
Reach, %, Autumn 2014 18,9 11,3 20
Reach, %, Autumn 2013 23,4 10,6 18,4
Changes in reach, pp, 2014 vs 2013 - 4,5  0,7  1,6

Owner Radiocentras, 
UAB

Star FM, 
SIA

AS Mediainvest 
Holding

Turnover in 2014 (euros) 571 303,87 842 798 1 558 717
Turnover in 2013 (euros) 478 556,53 748 449 1 298 339
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % 19,4% 12,6% 20,1%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 292 439,47 128 227 108 981
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 217 324,20 188 093 35 205
Changes in Profit 2014 vs 2013, % 34,6% -31,8% 209,6%



51

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Global Ultimate Owner

Achemos Grupe 
(Lyda Lubiene, 

Viktorija Lubyte), 
Mindaugas 

Pleskevicius

MTG RADIO 
(Sweden) 

MTG RADIO 
(Sweden) 

No 5 M-1 Plius EHR (European 
Hit Radio) Raadio 4 (rus)

Reach, 2014 342 500 190 000 169 000
Reach, 2013 338 300 199 000 151 000
Changes in Reach 2014 vs 2013, % 1,2% -4,5% 11,9%
Reach, %, 2014 14,3 10,9 16,3
Reach, %, 2013 14,1 11,2 14,2
Changes in reach, pp, 2014 vs 2013  0,2 - 0,3  2,1

Owner M-1, UAB Super FM,
AS

Eesti 
Rahvusringhääling

Turnover in 2014 (euros) 2 635 754,75 150 426 29 371 098
Turnover in 2013 (euros) 2 210 196,65 234 368 30 469 556
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % 19,3% -35,8% -3,6%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 888 529,31 57 148 -1 019 184
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 650 710,73 18 799 791 427
Changes in Profit 2014 vs 2013, % 36,5% 204,0% nm

Global Ultimate Owner

Ramune Grusnyte Uģis Polis, 
Eduards Zaks, 

Jevgēņijs Ļivšics, 
Ričards Zakss, 

Jakovs Maņkovs, 
Dainis Vizbelis

Public Media

Sources: Lithuania Latvia Estonia

Audience data TNS LT, Radio Audience 
Survey

TNS Latvia, Radio 
Audience Survey

TNS Emor, Radio 
Audience Diary Survey

Reach the total weekly number of  the radio station listeners, thousands
Reach, % the total number of  the radio station listeners, average of  a week in per cent
Period 2014 01.09.2014 - 30.11.2014 12.05.2014- 26.10.2014 03.09.2014 - 02.12.2014
Period 2013 02.09.2013 - 01.12.2013 13.05.2013 - 27.10.2013 04.09.2013- 03.12.2013
Financial data Creditreform Creditreform Krediidiinfo
nm not meaningful to calculate

Increase in turnover or profit marked in green
Decline in turnover of  profit marked in red



52

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

TOP 5 TV Channels In The 
Baltics And Their financial 
Indicators

Lithuania Latvia Estonia

No 1 TV3 TV3 Kanal 2

Free or Paid Free Paid Free
Share, %, 2014 17,2 11,8 15,8
Share, %, 2013 16,8 13,4 15,0
Change in share, pp, 2014 vs 2013 0,4 -1,6 0,8
Broadcaster TELE - 3, UAB TV 3 Latvia, SIA Kanal 2, AS
Turnover in 2014 (euros) 22 517 294 16 621 373 11 089 220
Turnover in 2013 (euros) 23 069 009 15 085 817 10 621 202
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % -2,4% 10,2% 4,4%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 2 172 357 3 079 054 -512 090
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 2 827 226 1 240 480 -1 256 986
Changes in Profit 2014 vs 2013, % -23,2% 148,2% nm

Global Ultimate Owner MTG Broadcasting 
(Sweden)

MTG Broadcasting 
(Sweden)

Eesti Media 
(Margus Linnamäe)

No 2 LNK
Первий 
Балтийский 
Канал (rus)

ETV

Free or Paid Free Paid Free
Share, %, 2014 17,1 9,6 15,5
Share, %, 2013 16,7 9,8 14,6
Change in share, pp, 2014 vs 2013 0,4 -0,2 0,9

Broadcaster
Laisvas ir 

nepriklausomas 
kanalas, UAB

Pirmais Baltijas 
Kanāls, SIA

Eesti 
Rahvusringhääling

Turnover in 2014 (euros) 21 186 284 2 593 301 29 371 098
Turnover in 2013 (euros) 18 421 281 2 647 597 30 469 556
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % 15,0% -2,1% -3,6%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 1 274 328 14 413 -1 019 184
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 322 057 17 549 791 427
Changes in Profit 2014 vs 2013, % 295,7% -17,9% nm



53

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Global Ultimate Owner

MG Baltic Media 
(Darius Mockus, 

Amber Trust 
(Luxembourg)

Baltijas Mediju 
Alianse

(Alexey Plyasunov, 
Olegs Solodovs)

Public Broadcaster

No 3 LRT Televizija LTV1 TV3

Free or Paid Free Free Free
Share, %, 2014 8,8 9,2 12,2
Share, %, 2013 7,7 9,4 12,9
Change in share, pp, 2014 vs 2013 1,1 -0,2 -0,7

Broadcaster Lietuvos nacionalinis 
radijas ir televizija

Latvijas Televīzija, 
VSIA

TV 3, 
AS

Turnover in 2014 (euros) 22 234 170 17 270 325 12 579 034
Turnover in 2013 (euros) 20 914 622 16 257 096 11 506 413
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % 6,3% 6,2% 9,3%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 176 306 -132 941 -1 205 531
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 434 840 1 362 980 -1 192 917
Changes in Profit 2014 vs 2013, % -59,5% nm nm

Global Ultimate Owner
Public Broadcaster Public Broadcaster MTG Broadcasting 

(Sweden) 

No 4 BTV LNT
Первий 
Балтийский 
Канал(rus)

Free or Paid Free Paid Paid
Share, %, 2014 7 9,1 6,9
Share, %, 2013 6,7 10,5 7,9
Change in share, pp, 2014 vs 2013 0,3 -1,4

Broadcaster

Laisvas ir 
nepriklausomas 

kanalas, UAB

Latvijas Neatkarīgā 
Televīzija, AS

Pirmais Baltijas 
Kanāls, SIA

Turnover in 2014 (euros) 21 186 284 8 478 743 2 593 301
Turnover in 2013 (euros) 18 421 281 8 069 007 2 647 597
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % 15,0% 5,1% -2,1%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 1 274 328 -1 701 454 14 413
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 322 057 -2 745 475 17 549
Changes in Profit 2014 vs 2013, % 295,7% nm -17,9%

Global Ultimate Owner

MG Baltic Media 
(Darius Mockus, 

Amber Trust 
(Luxembourg))

MTG Broadcasting 
(Sweden) 

Baltijas Mediju 
Alianse

(Alexey Plyasunov, 
Olegs Solodovs)



54

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

No 5 TV6 НТВ Мир Baltic 
(rus) НТВ Мир (rus)

Free or Paid Free Paid Paid
Share, %, 2014 4,4 7,7 5,1
Share, %, 2013 4,3 6,8 5,0
Change in share, pp, 2014 vs 2013 0,1 0,9 0,1

Broadcaster TELE - 3, 
UAB

Baltijas Mediju 
Alianse, SIA

Baltijas Mediju 
Alianse, SIA

Turnover in 2014 (euros) 22 517 294 13 614 132 13 614 132
Turnover in 2013 (euros) 23 069 009 15 510 228 15 510 228
Changes in Turnover 2014 vs 2013, % -2,4% -12,2% -12,2%
Profit/Loss 2014 (after tax, euros) 2 172 357 74 090 74 090
Profit/Loss 2013 (after tax, euros) 2 827 226 85 560 85 560
Changes in Profit 2014 vs 2013, % -23,2% -13,4% -13,4%

Global Ultimate Owner MTG Broadcasting 
(Sweden) 

Alexey Plyasunov, 
Olegs Solodovs 

Alexey Plyasunov, 
Olegs Solodovs 

Sources: Lithuania Latvia Estonia

Audience data TNS LT TNS Latvia TNS Emor

Share, % share of  viewing, the percentage of  the total viewing audience 
watching over a given period of  time.

Period 2014 01.01.2014 - 31.12.2014
Period 2013 01.01.2013 - 31.12.2013
Financial data Creditreform Creditreform Krediidiinfo
nm not meaningful to calculate

Increase in turnover or profit marked in green
Decline in turnover of  profit marked in red



55

Baltic Media Health Check 2014 - 2015

Baltic Media Health Check

2014 - 2015


